zondag 7 september 2014

Blauwe bessen

De laatste weken staat er op de zaterdagmarkt een kraam met blauwe bessen, uit Breezand. Een bedrijf dat aan de weg timmert met zijn eigen gekweekte bessen. Heerlijk zijn ze en hier best voordelig, vergeleken met bv Appie zeker. Elke week haal ik een pondje en smul me gek.
Zo uit het handje of in de yoghurt (geit of schaap). Het is een verwennerij!
Kwam er maar een echte boerenmarkt hier, of een goede winkel in verse bioprodukten, dan heb je keus en kun je beter je hoeveelheden afstellen. Ik ben best tevreden met mijn ODIN-tas, maar bloemkool en andijvie eet ik liever niet. Bloemkool wegens kindertrauma en andijvie omdat ik die alleen rauw lust, maar niet in sap of smoothie wegens de overheersende bitterheid. Tja, en de echte seizoensdingen als peultjes, doperwtjes en  bonen vind ik te weinig aanwezig. Zelf bepalen zou beslist prettiger zijn. De meeste supers hebben maar een beperkt bioassortiment en dat biedt weinig uitkomst, al was ik heel blij met de pastinaken en scorseneren die ik laatst bij de LIDL aantrof.
Ook qua vlees is het zoeken, supers denken dat je met een standaard van 5 of 6 altijd dezelfde zaken wel tevree bent, nou nee, ik lust ook lever, spareribs, pootjes ed. Idem met vleeswaren enzo.
Als ik andere dingen  kan krijgen zijn ze belachelijk duur . Die ganzen waarvan er veel worden geschoten, waar zijn ze? Kip karkassen gaan naar Afrika etc. Nee, geef mij maar een boerenmarkt.

4 opmerkingen:

  1. Als mijn broer komt ,neemt hij ook altijd bessen mee. Die kun je zelf plukken vlak bij hem. Helaas groeit zoiets niet op zeeuwse klei.En zelf je bestelling samenstellen bij odin? Dat deed ik altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat heerlijk dat jezo voordelig en lokaal je blauwe bessen kunt kopen. Het water loopt mij al in de mond.
    Ik ben zelf ook geen fan van andijvie, maar kwam van de week een goed recept tegen. Toevallig plaatste ik dat gisteren op mijn blog http://anitasdagboek.blogspot.nl/2014/09/andijvie-verrassend-lekker-recept.html

    In tegenstelling tot jou hou ik juist niet van rauwe andijvie. Bij dit recept gaat de andijvie in de wok en dat geeft precies de juiste mix tussen gaar en rauw.

    Boekenmarkten zijn heel populair, dus het zou maar zo kunnen dat dat binnenkort ook in jouw regio komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, blauwe bessen, die verslind ik momenteel!!!

    Ik weet niet waar je woont, maar je zou kunt tegenwoordig ook heel veel thuis laten bezorgen:
    https://www.okvlees.nl/
    http://dekrat.nl
    http://www.natuurvlees.nl/
    www.biovoordeel.nl,
    etc. (even googelen)

    Niet de goedkoopste optie, maar misschien af en toe wel handig, als er bij jou niets in de buurt zit.
    Of je zou met een stel mensen een Voedselbewegingscollectief kunnen starten: dan rijdt er om beurten iemand langs de boer om voor de hele groep groente, fruit, vlees en zuivel op te halen. (Mensen die niet autorijden kunnen helpen met de administratie, of met verdelen, of een lekkere maaltijd koken voor de hele groep, of....)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh heerlijk om zoveel blauwe bessen redelijk voordelig te kunnen kopen .Die dingen zijn hier niet te betalen !! Leuk deze uitvoering van het nummer !!
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen