zondag 28 september 2014

Bang?

Nederland gaat ten strijde tegen IS. Wat ik ervan vind? Weet het eerlijk gezegd niet. Ik ben tegen terrorisme, zeker niet tegen de Islam of welke godsdienst dan ook, maar wel tegen fanaten en fundamentalisten. De situatie in bv Syrië is dramatisch en ook verderop in het Midden-Oosten is er veel onrecht, geweld en racisme en stammenoorlogen. Heftig en ik gun het niemand in een regio te wonen waar al die trammelant plaatsvindt. Maar of bombarderen de oplossing is? Er zullen dan ook ongetwijfeld veel burgerdoden vallen en er komt haat bij, nu tegen de de uitvoerders van de luchtaanvallen. Of dat op termijn veel oplost of juist extra problemen oproept? Ik weet het echt niet, Er is zoveel meer dat op de achtergrond meespeelt. De olie, die voor iedere macht een aanlokkelijk doel is, de steun die in het verleden aan verzetsbewegingen is gegeven uit strategische overwegingen en nu tegen "ons " lijkt te werken. Er zijn vele economische belangen en machtgevoelens die meespelen. Wij weten lang niet alles.
Een bekende ochtendkrant speelde hierop in door  angst-bevorderende hoofdartikelen. Alsof ieder moment overal aanslagen kunnen plaatsvinden en elke vreemdeling met argusogen bekeken moet worden.
Daar weiger ik aan mee te doen. Als het echt gebeurt (kans is niet heel groot) kun je het niet echt voorkomen of je erop voorbereiden. Er kan ook een dijk doorbreken, de bliksem in een kerncentrale slaan , ebola uitbreken. IK beschouw dat als rampen die nu eenmaal kunnen gebeuren en waartegen je je nooit afdoende tegen kunt beschermen. Als het gebeurt, dan moet dat maar. Ik zit niet te wachten op zo'n disaster, maar ik zat ook niet te wachten op kanker of de dood van mijn ouders en die van lieve vrienden. Toch moeten we erdoorheen en dat doen we ook. Een mens is meestal veel veerkrachtiger dan hij zelf weet en enorm verdrietige zaken, blijken later toch ook goede na-effecten te hebben, we komen er vaak sterker en rijper en rijker uit.  Nee, ik weiger met angst te leven. Ik steek mijn kop niet in het zand, maar besef het echt wel, dat er mogelijkheden zijn voor tragische gebeurtenissen, maar dat misschien mag mijn leven niet bepalen en schaduwen vooruitwerpen. Ik wil in het licht leven om me vol te zuigen met positiviteit, misschien een reservevoorraad voor als het wel komt en anders om mijn leven nu glans en schittering te geven.
Let's live!!!

12 opmerkingen:

  1. Ja ze kweken inderdaad ook gewoon angst in kranten en op tv.
    En natuurlijk is het ook allemaal extreem wat er gebeurt maar je kan je inderdaad toch niet er op voorbereiden als er ook hier iets gebeurt. Er gebeuren overal allerlei nare dingen, in het ene land meer dan het ander. Ik moet wel zeggen dat ik snel angstig ben maar dat ligt meer aan m'n psychische gesteldheid. Dus ik lees over dit soot dingen liever zo weinig mogelijk om mezelf te beschermen tegen teveel angsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven. Fijne zondag nog ( met prachtig nazomerweer). Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gezegd, Vlasje. Ik lees maar weinig kranten omdat ik een hekel heb aan negativiteit, sensatielust en angstzaaierij. Een kenmerk van terrorisme is dat je nooit weet waar en wanneer het toeslaat, en dus kan je je er gewoonweg niet op voorbereiden, dat is nou juist het enge van terrorisme.

    En dat is ook het enge van kanker, inderdaad. Voorlopig is de kans dat ik daar dood aan ga reeëler, en om met dat besef te leren leven is al pittig genoeg.

    Ik wil niet leven vanuit angst, maar vanuit liefde. Ze zeggen niet voor niets dat angst een slechte raadgever is, mensen gaan daar hele domme dingen van doen. We worden wantrouwend, er komt strenge controle, voor je het weet hebben we hier een eng regime, een mega-leger,, hermetisch gesloten grenzen en zware straffen voor een ieder die zich 'verdacht' gedraagt. Nou, als je ergens aanslagen mee uitlokt, is dat het wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Juist. Ik ben het weer helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je die uitzending van BNN gezien met het interview met een nederlandse jihadist? Verhelderend. Zoals jij schrijft vergroot bombarderen van westerse kant alleen maar haat en het gevoel voor een goede zaak te strijden. Wie die mensen in hun "godsdienstwaan"wel kan bereiken,ik zou het niet weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dit is mij uit het hart gegrepen.Wij vieren het leven met al zijn gebeurtenissen en,,proberen,,niet op de feiten vooruit te lopen.Ik geniet van jouw blog.Lieve groet,Anneke*

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt het goed verwoord .Ook ik ben het met je eens ,niet direct in paniek gaan raken .Er zijn nu al mensen om me heen heel erg bang en dat heeft geen zin ,het komt zo het komt en we kunnen alleen maar afwachten

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beter kunnen we de grenzen voluit open gooien voor de vluchtelingen en de vechtersbazen het daar maar laten uitvechten.
    Maar idd, het gaat niet eens echt om stammen en geloof. Er liggen grote belangen voor de multinationals, die nu de mensen in Syrie hun oliebronnen hadden aangeboord geld ruiken en de grondstoffen middels een zoveelste oorlog opeisen. Elke oorlog in het Midden Oosten is gestart om de olie, het zal nu niet veel anders zijn. Maar hebberigheid wordt door de meeste mensen niet gewaardeerd en dus komen ze met ophitsende verhalen, die men slikt als zoete koek (aan beide kanten) om vervolgens vol angst en haat verdwaasd de oorlog in te vliegen. De angstenergie is een kracht die niet mis te verstaan is en die hele naties op de been krijgt. :( :( :(
    Ik zet het nieuws niet meer aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed geschreven, ik ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hahaha, Syrie, ik weet niets eens waar het ligt. Ik laat het dus gewoon lekker waaien!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig verwoord, ook ik en het met je eens. Programma gezien van Pauw? Het heet Typisch Nederlands (vreemde titel, maar vooruit), in 1 op 1 situaties blijkt er meer begrip te ontstaan voor elkaar. Ook ik weet de oplossing niet maar laten we vooral dichtbij huis beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik leg het ook naast me neer. Ik vermijd het lezen van dergelijke artikelen want wat kan ik er mee, behalve heel verdrietig worden? Want mijn eerste gedachte was ook: bombarderen? En al die mensen dan die er geen klap mee te maken hebben? Het draait allemaal om geld, uiteindelijk. Het cliche blijft waar. Ik ben het ook helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen