dinsdag 5 augustus 2014

geloof

Een collega van mijn vader zei altijd; als je in India was geboren, kuste je  de kont van een koe. Met andere woorden; het is maar waar je in bent grootgebracht of waarin je wilt geloven.
 Dat geldt voor religie, maar ook voor je gewone gedachtestramienen. Als je gelooft dat je iets niet kunt, is dat zo, totdat je het toch eens probeert en voor leuke verrassingen kunt komen te staan. Er zijn veel dingen die we ons zelf (laten) aanpraten.
Mijn oma vond dat een "dame "smalle lippen moest hebben (brede waren kennelijk zinnelijk), mijn moeders moeder was bang voor onweer en bracht het over op mijn moeder en die op mij ( ik heb mezelf ervan genezen)en de kat.
Als je verteld wordt dat joden/moslims/zwarte mensen/ gele mensen/ rode mensen niet deugen/gemeen/gevaarlijk/ombetrouwbaar zijn dan neem je dat mee, tot je het lef hebt om de grote vraag te stellen;
IS DAT ZO?
Die kreet hangt al heel lang boven mijn pc en ik realiseer me dagelijks hoe essentieel die vraag is. Daag jezelf en je overtuigingen of die van de mensen die je omringen maar eens uit. Je hanteert dan een prima zeef om onzin van zin te onderscheiden.
Je leven kan alleen maar beter worden als je echt van onecht, waardevol van waardeloos, zinvol van onzinnig kunt onderscheiden. Het zou de wereld heel wat beter maken.

8 opmerkingen:

  1. Heel goede oproep van je!
    Ons land gaat aan vooroordelen ten onder. Wat meer verdraagzaamheid (alle kanten op, moslims, homo's joden, palestijnen, ongelovigen, noem het maar op, zelfs buren en dorpen ten opzichte van elkaar), zou veel ten goede veranderen.........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ER zit zoveel angst achter vooroordelen. Misschien kan iemand zich dat bewust worden door jouw vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een van de dingen waar ik vaak over pieker. Al die kinderen die nu opgroeien in conflict- en oorlogsgebieden en die geleerd wordt de andere partij te haten. Hoe kunnen die ooit nog onbevooroordeeld naar de anderen kijken laat staan weer samenleven. Kijk maar eens hoe lang het geduurd heeft voordat wij hier weer normaal over de duitsers konden denken en praten. Onze generatie, geboren dus vlak na de oorlog, werd nog altijd geconfronteerd met haat ten opzichte van hen. Op zich begrijpelijk door mensen die veel meegemaakt, geleden en verloren hadden in de oorlog, maar vaak ook door hen die niet zelf de oorlog hadden ervaren, zelfs nu nog zijn er mensen die het over die rot------ hebben, 70 jaar na dato. In sombere buien heb ik weinig hoop voor de mensheid maar we kunnen in ieder geval in onze eigen omgeving beginnen met begrip voor elkaar te hebben, wie weet leidt dat ooit tot wereldwijde vrede. Gr. Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. voor wie een christelijke opvoeding heeft of geeft .... we weten dat alles veranderde in genesis 1 , maar mogen ook zien op Gods goedheid , Die Zijn Zoon gegeven heeft , om verlorenen te redden!
    daar wordt vaak niet zo positief op gereageerd , men wil er niet van weten!
    het wordt afgedaan als oudbollig , en sprookjes, maar als we sterven zal het waar blijken dat God bestaat , en zal oordelen, hetzij goed , hetzij kwaad .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel mooi blog .Alleen wij zelf kunnen de waarde van het leven ,van mensen ,geloof en dergelijke inschatten en onze mening daarover hebben .Wij zelf bepalen wat waardevol is en wat niet Maar dat kost wel tijd en soms veel negatieve ervaringen .Ik ben zelf niet gelovig en laat mensen die op een goede manier geloven in hun waarde en heb er respect voor ,maar ik wil niet dat het geloof mij opgedrongen word want dan word ik dwars !! Ook ik vind dat ik het recht heb om anders te denken .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dit zou een onderwerp kunnen zijn , om zoveel mogelijk reacties los te maken .........

    BeantwoordenVerwijderen