vrijdag 15 augustus 2014

Draaipunt

Iedere situatie kan veranderd worden. Soms kun je echt zaken veranderen, soms deels, en de andere manier is hoe je er zelf mee omgaat en naar kijkt.
Andere mensen veranderen is bijna onmogelijk als ze zelf niet de wil hebben om realistisch te zijn en anders te gaan leven. Een mentaliteitsverandering kan voor veel mensen heel moeilijk zijn, omdat ze dan het onbekende instappen en het gevoel hebben alle houvast te verliezen. Dat dit een misvatting is, dringt maar moeilijk tot ze door. Als er inkomsten wegvallen, blijven ze lang in ontkenning  en  aan hun oude uitgavenpatroon  vasthouden, hopend dat het tij zomaar zal keren. Dat brengt eerder meer dan minder problemen met zich mee en vaak wordt er pas op een waarachtige manier naar de situatie gekeken als het water al aan de lippen staat. Op diverse bezuinigingsblogs zijn die verhalen regelmatig te lezen.
In geval van andere problemen geldt vaak hetzelfde; ontkenning, handhaving van gedrag een vals idee dat de zaken wel zullen keren en angst voor verandering, totdat het echt niet anders kan.
Regelmatig ga ik in retraite of keer ik even in mezelf om dingen op een rijtje te zetten; hoe loopt mijn leven, welke mensen spelen welke rol, wat doe ik zelf, welke onvrede leeft, gezondheid en balans zover mogelijk in orde? Dat geeft veel helderheid en ik heb voor mijzelf ontdekt dat als dingen een beetje scheefgroei vertonen, het zaak is om er snel bij te zijn en dan is ombuigen en veranderen niet zo heftig. Dit geldt voor grote en kleine zaken net zo goed.
Af en toe een weekje inkeer is een prachtig handvat.
Ik denk dat ik eerstdaags ook weer even onderduik, maar misschien niet zozeer op dit blog, het is me nog niet duidelijk wat het gaat worden, maar zal vanzelf vorm aannemen.
Jullie horen het wel als het zover is en hoe ik het ga doen.

3 opmerkingen:

  1. Goed om af en toe bij je leven stil te staan en weer bewuste keuzes te maken van wel of juist niet dingen doorvoeren/doorzetten/starten of uitstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "In geval van andere problemen geldt vaak hetzelfde; ontkenning, handhaving van gedrag een vals idee dat de zaken wel zullen keren en angst voor verandering, totdat het echt niet anders kan." Dat ben ik in een notendop. ;) Ik mag daar nog veel gaan leren.

    Zo 'op commando' de stilte zoeken, ik zou het weleens willen proberen. Nu heb ik het gevoel dat het me niet lukt dan inzichten te krijgen. Alsof ik moet presteren, zeg maar. De inzichten komen bij mij altijd ineens uit de lucht vallen als ik al een tijdje met een onderwerp aan het stoeien ben. Ook leuk. :)

    Ik ben benieuwd wat je gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk,die stilte. Ik kan genieten van alleen zijn,als mijn man een paar dagen weg is. Want ook al zitten we elkaar niet op de lip,je houdt toch onwillekeurig rekening met elkaar

    BeantwoordenVerwijderen