zaterdag 5 juli 2014

Zonzomer Zwijmel

Een echt nummer om op je kleine transistorradiootje te horen op het strand. De jongens voetballen een beetje stoer langs de waterlijn, jij en je vriendin liggen te pronken met je bikini en als je geld hebt slenter je af en toe naar de kiosk om wat te drinken of een ijsje te halen. Op het terras pak je soms een biertje of wijntje met een tosti of een broodje knak.
's Avonds gloeide  je huid nog na van de zon en spoelde je het zand weg onder de douche voor je de stad in ging om nog wat te drinken en te flaneren.
Zomers in de jaren 60.....

THE ASSOCIATION
"Windy"
(Ruthann Friedman)
Who's peekin' out from under a stairway
Calling a name that's lighter than air
Who's bending down to give me a rainbow
Everyone knows it's Windy
Who's tripping down the streets of the city
Smilin' at everybody she sees
Who's reachin' out to capture a moment
Everyone knows it's Windy
And Windy has stor-my eyes
That flash at the sound of lies
And Windy has wings to fly
Above the clouds (above the clouds)
Above the clouds (above the clouds)
[Flute]
And Windy has stor-my eyes
That flash at the sound of lies
And Windy has wings to fly
Above the clouds (above the clouds)
Above the clouds (above the clouds)
Who's tripping down the streets of the city
Smilin' at everybody she sees
Who's reachin' out to capture a moment
Everyone knows it's Windy
[Repeat And fade]


"Windy" is a pop music song written by Ruthann Friedman and recorded by The Association.[1] Released in 1967, the song reached #1 on the Billboard Hot 100 in July of that year. Later in 1967, an instrumental version by jazz guitarist Wes Montgomery became his biggest Hot 100 hit when it peaked at #44. "Windy" was The Association's second U.S. number-one, following "Cherish" in 1966.
According to rumor, the original lyrics by Ruthann Friedman were about a man and The Association changed them to be about a woman.[2]
"There are many explanations of who Windy actually was in Ruthann's life. She would have you know, she being me, Ruthann Friedman, that none of them are true. Windy was indeed a female and purely a fictitious character who popped into my head one fine day in 1967...
During the recording session the Association members, sure that they were in the middle of recording a hit, called the song writer, me again, in to sing on the fade at the end. I can be heard singing a blues harmony as the song fades out..."

12 opmerkingen:

  1. Eerst dacht ik: dat liedje ken ik helemaal niet! Maar toen ik de eerste tonen hoorde, wist ik het weer. Wat leuk om het weer eens te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Remember the Sixties, With Back to the 60's. Een uitstekende keus. Over welk strand heb jij het? In de buurt van Den Helder? Het doet mij als Indo Rocker terug denken aan Scheveningen èn Kijkdijn zoals het vroeger was. Fijn weekend, ook namens Mara,
    Salu2 Albert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal eerstdaags wel een zwijmel aan het strand wijden.

      Verwijderen
  3. Heerlijk nummer en leuke herinneringen van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijke zomerse onbezorgde herinneringen. Voel het warme zand bijna.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat Marja al zegt..... ik herinner me die jaren niet, te jong was ik toen nog daarvoor ;-)

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor mijn een onbekend nummer, erg leuk om naar te luisteren!
    Fijn weekend, Vlasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke herinnering.De muziek ken ik niet maar klinkt lekker zomers !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk!! Het komt mij vaag bekend voor. In 1967 was ik twaalf. Zomers nummer.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig.... om mijn reactie te publiceren moest ik een nummer invoeren. Het bleek de datum van onze trouwdag te zijn: 1508!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ken het niet en toch is het onmiskenbaar en prachtig jaren '60. Door de toonhoogte en het dunne gitaargeluid doet het me denken aan de mama's en de papa's en nog een andere maar ik weet even niet welke. Heel leuk dit nummer te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een vrolijk plaatje.
    Onbekend voor mij.
    Jouw beschrijving past net zo goed in de jaren 80 van mij :-)

    BeantwoordenVerwijderen