zaterdag 12 juli 2014

Ultieme zomerzwijmel

In de jaren 50 was het nog vrij stil op de Helderse stranden, mensen werkten lang, hadden kort vakantie en een dagje strand deed je niet zomaar. Juist mensen hier, gingen weinig naar strand, duinen of Texel, dat was iets voor toeristen.....
Mijn vader was wel gek op het strand en zonde zelfs (toen al) het liefst naakt en dat kon eigenlijk niet, was nog verboden bij de wet. Maar bij Paal 8 (Julianadorp) was een stuk strand dat heel stil was, waarvan iedereen wist dat er bloterikken liepen, maar dat werd gedoogd. Wij gingen met de fiets daarnaartoe. Zelf eten en drinken mee, want er was geen kiosk , niks. Heerlijke dagen.
Als teener ging ik natuurlijk met vriendjes of vriendinnen en dat was dan altijd bij strandslag Duinoord, het drukbezochtste familie- en teener strand met een paviljoen en een kiosk en hele groepen teeners bij elkaar. Er klonk muziek uit transistorradiootjes, er werd geflaneerd en gespeeld met ballen. Hele zomervakanties brachten we hier door. Eén strandslag verder lag het Ship-on-theBeachpaviljoen waar je 's avonds moest zijn , dan trad er nogal eens een band op en werden er strandvuurtjes gehouden en kon je lekker de duinen in voor een vrijpartij. Ah, ik voel het zand nog schuren.......
Ik ontdekte al snel dat ik leed aan zonneallergie en ik verbrandde heel snel, zodat ik vaak op de blaren moest zitten 's avonds, maar dat had je er voor over. Er werden heel wat verkeringen op het strand gesloten.
Later als begin twintiger, was het strand voor de ongebonden jongelui nog steeds in trek, al gingen er toen velen op vakantie naar bijv Terschelling (Camping de Appelhof, waar gemengd kamperen toegestaan werd). De feesten werden ruiger, het vrijen ook, want we hadden vrije sex ontdekt. (nou ja, ik had wel regelmatig andere vriendjes, maar ruiger werd het niet). Topless zonnen was er nog niet bij, maar onder een handdoek en in de duinen kon je best wel veel lol beleven.
Een liedje dat goed verslag doet van die jaren is;
Na mijn 25ste ben ik nauwelijks meer naar het strand geweest, ik heb het verbrandden en de jeuk van de bultjes er niet meer voor over.

11 opmerkingen:

  1. Prachtig herkenbaar verhaal. Dat doet de herinnering bovenkomen,van een boswachter,die de duinpannetjes controleerde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O daarom dat ik niemand tekort wilde doen ook jouw log niet gelezen, mooi nummer.

    Ot: ben de laatste weken afwezig door gezondheid daarom ook moeite met concentratie bij veel of lang lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het past prachtig bij jouw verhaal. Dit woeste leven is geheel aan mij voorbijgegaan. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja daar woon ik ook alleen waren mijn jeugdherinneringen een stuk minder wild en meer geconcentreerd rond het huisvrouwenstrandje bij het bos. Dat konden we lopend af. En ook daar stond de ijscokar van Laan en de reddingsbrigade en was het loeidruk.
    Wat zijn wij eigenlijk bofkonten hè , dat we zo mooi wonen:)

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een super nummer en heel toepasselijk bij je verhaal over de zomer en het strand. Heerlijk als je zo dichtbij woont, dat wilde ik vroeger ook wel...
    Een fijne zwijmelzaterdag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk verhaal bij een leuk lied! Wij wonen ook vlakbij zee, dus kan me er helemaal in vinden!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk verhaal en bijpassend stukje muziek...... en wat 'strand-zaken' betreft....daar groeide ik weer niet mee op gezien de omgeving waar ik opgroeide.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi verhaal over de gebruikmaking van de streek waar je opgegroeid bent. Het lijkt me knap vervelend als dat het strand is en je een zonneallergie hebt.
    Leuk toepasselijk lied van Boudewijn de Groot erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heerlijk strand verhaal .De muziek word ik wat kriebelig van ,ben nooit zo'n Boudewijn fan geweest .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Stille stranden kenden we bijna niet in de Haagse regio in de jaren 80. Leuk om je herinneringen te lezen. En het plaatje hoor ik voor het eerst. Hij heeft nogal haast om er te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toepasselijk nummer bij je verhaal. En met weer....

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen