zondag 13 juli 2014

Money is the root of all evil

Dat was het herkenningsmelodietje dat mijn vader altijd floot en hij had meteen een grote wijsheid te pakken. Ik snap helemaal wat hij bedoelde.
Als ik de krant lees, het nieuws kijk, om me heen kijk, wordt het me droef te hart. Geld maakt Gelukkig het nieuwe tv-programma is de laatste confrontatie met het failliet van ons systeem dat op geld en macht door geld is gebaseerd.
Mensen we leven op een aarde die er lang was voor wij op de proppen kwamen en pas de laatste tientallen eeuwen is het een zootje qua milieu, honger, onnodige armoede, klassenmaatschappij, onverdraagzaamheid etc. Ik zal niet beweren dat de Neanderthalers een ideale maatwschappij hadden, dat weten we ten eerste onvoldoende en ten tweede waren er toen veel factoren die het leven ook lastig maakten, maar daar konden wij niets aan doen en dat was de natuurlijke gang van zaken.
Ik heb het over alles wat de moderne mens wel kan beheersen en waar een bende van wordt gemaakt. Banken en overheden, grote maatschappijen en handelaren die er een zelfverrijkende nietsontziende samenleving van maken. We hebben genoeg materie en kennis om behoorlijke leefomstandigheden voor mens en aarde te kunnen scheppen, maar nee, we zijn op eigen kortetermijn belangen uit en vertrappen zowel de medemens als de hele wereld. Als we konden zouden we dat zelfs met het universum doen.
We waren aardig op weg en zagen het licht in de jaren  na de tweede wereldoorlog, vadertje Drees kwam,
we gingen goede zorgsystemen ontwikkelen, sociale voorzieningen, kunst en milieu en educatie waren belangrijk, maar de na de eeuwwisseling ging het erger achteruit dan ooit. Van alles werd afgebroken , de kloof tussen arm en rijk vergroot en een mens is nog van weinig waarde, tenzij hij geld heeft. De amusementsindustrie grijpt er gretig naar met programmaś als een Dubbeltje op zijn kant en Een nieuw begin. Het is inderdaad een realiteit en smakelijk om te zien hoe andere mensen in wanhoop verkeren en zich moeten vernederen. Ok, er zijn lieden die er maar op los hebben geleefd en er een potje van maken, maar velen zijn voor namelijk ten prooi gevallen aan de grote mazen die ons bestel heeft laten maken. Hoe meer lui er door die mazen vallen, des te meer blijft er over voor degenen die al vet genoeg waren om trampoline te kunnen  spelen met ons vangnet. Crisis is een toverwoord, maar door wie is die crisis veroorzaakt? Niet door Jan met de Pet, die altijd een pion is geweest in het grote spel.  Als overheids antwoord kwam het woord Participatiemaatschappij bovendrijven en Zorgplicht en Mantelzorg en Zelfredzaamheid. Ik zou het eerder Zoek-het-maar-uit beleid willen noemen, of Terug naar de Middeleeuwen.
Ook Greenchoice blijkt foute bestuurders te hebben gehad, bij de Overheden en semi-overheden wordt dit fenomeen steeds normaler.
We laten het gokken vrij (valt natuurlijk goed geld aan te verdienen) maar bezuinigen op verslavingshulp. Ja straks moet je voor de tandarts gaan bedelen en voor een pijnstiller. Oud en hulpbehoevend zijn wordt niet meer op prijs gesteld en je krijgt het gevoel dat je alleen maar een belasting voor anderen bent.
Ik ben   evengoed blij dat ik nu niet jong ben, want wat een rottoekomst komt eraan.
Hoe zou je het kunnen  keren? Ik ben geen econoom of futuroloog, weet weinig van veel zaken die kennelijk belangrijk zijn geworden in deze structiren. Ik weet het niet.
Ik denk soms dat als iedereen opnieuw zou kunnen beginnen met hetzelfde  startkapitaaltje, er nog weinig zou veranderen, dat de uitkomst hetzelfde zou zijn als we nu zien. Geld afschaffen, ik vind het een aantrekkelijk idee, maar of het werkt? Gaan mensen dan niet met andere dingen machtspelletjes spelen?
Ik weet wel, dat ik geld onbelangrijk vind. Ik kan in deze maatschappij niet zonder, maar probeer er verstandig mee om te gaan en er verder zo min mogelijk waarde aan te hechten,  Money....
Daarom pluk ik nog steeds elke dag, maak het leven voor mijzelf zo mooi mogelijk en heb des te meer oog voor wat er gratis en wel bestaat.

8 opmerkingen:

  1. Het kwaad is niet het geld, het kwaad is de mens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zeg vlas, geheel off-topic maar ik las dit gisteren, mss iets voor jou?
    http://www.gezondheidenco.nl/steelwratjes-bestrijden-met-een-flesje-vrieskou/
    linda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met geld kan ook veel goede dingen worden gedaan (vond de reclame van de asn bank zo mooi van ca een jaar geleden). Het komt door de hebzucht van sommige rupsjes- nooit- genoeg in onze samenleving dat geld soms een nare bijsmaak heeft. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We kunnen allemaal ons eigen stukje doen, of juist laten. Een druppeltje op de gloeiende plaat, zo voelt het soms. Maar vele druppels maken toch een plasje, een vennetje, een meertje, een zee.... Jouw positiviteit helpt hier ook regelmatig bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Miisschien goede tip, van die spuitbus, zal het bekijken. Thanx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik houd mezelf voor,dat ik weinig invloed heb op het gedrag van anderen. Maar mijn eigen gedrag kan een bijdrage zijn aan een milieuvriendelijke en menswaardige samenleving.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mensen die weinig hebben zijn vaak eerder geneigd te delen dan de mensen met véél. Vreemd maar waar. Dat de jeugd van nu een rot toekomst wacht is iets dat generatie na generatie wordt gezegd, daar ben ik toch minder pessimistisch in. Ik begrijp je bezorgdheid overigens erg goed en zoals al eerder bij de reacties staat; jouw positiviteit is een waardevolle druppel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. gelukkig dat er meer mensen zijn die snappen dat je met minder ook heel gelukkig kunt zijn, in mijn omgeving word er nog steeds heel negatief aangekeken tegen mijn gebruik van 2e hands spullen en of hergebruik van spullen of ze vinden me zielig dat ik me het niet kan veroorloven om wat vaker iets nieuws aan te schaffen. niets is minder waar ik zou best veel vaker iets nieuws kunnen kopen ,maar waarom? is de vraag die ik me stel als ik iets nodig heb , als ik een leuke bloes zie bij de kringloop of rommelmarkt die er nog mooi uit ziet en maar 3 euro kost , waarom moet ik dan naar de winkel en een nieuwe kopen die misschien wel 30 euro kost ? het voordeel van mijn manier van leven is dat ik geld bespaar, minder vervuilend ben en genoeg geld kan sparen voor het geval er iets kapot gaat wat snel vervangen moet worden en 2e hands niet verkrijgbaar is.grappig genoeg was mijn dochter vroeger niet blij met hoe ik de dingen deed, maar sinds ze op zichzelf woont en beseft hoeveel spullen je nodig hebt om je huisje in te richten waar ze niet genoeg geld voor heeft om het nieuw te kopen ook de weg naar de kringloop , rommelmarkt en marktplaats gevonden heeft en blij is als er mensen in haar omgeving zijn die nog spullen hebben die ze zelf niet meer gebruiken, oke het is niet altijd haar smaak, maar zolang het nog heel is er netjes uitziet is ze er reuze blij mee.heeft ze toch meer meegekregen van wat ik haar bij probeerde te brengen dan ik dacht.

    BeantwoordenVerwijderen