zaterdag 19 juli 2014

Love Zwijmel

Op Woodstock (waar deze clip van komt) was Jefferson Airplane een van de grote toppers. De band was in 1965 opgericht en de zeer charismatische zangeres Grace Slik maakte grote indruk met haar indringende stem. De geruchten gingen dat ze elk bandlid wel een poosje in haar bed verwelkomde en daardoor nogal wat interne strubbels in de band veroorzaakte. Enfin het was het hoogtepunt van de Flowerpowertijd, vrije sex en drugs waren normaal en hip. De band overleed in 1973 waarna een aantal leden nog even doorgingen met Jeffersons Starship.
Er is nog een eenmalige reunie geweest, maar de band leeft nog altijd voort door haar hits.
Ook ik associeeer de Airplane vooral met de periode van love en  psychedelische kunst, waar het op elk feestje wel voorbij kwam.
De tekst van dit nummer draagt vooral een boodschap van  (ontbreken van)Love uit.





6 opmerkingen:

  1. Dit is zo'n nummer wat je na de eerste keer nooit meer vergeet, zo indringend. Moeilijk om op te dansen daar leefde ik voor in die tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herinner me die periode maar vaag en ging met een grote boog om al die vreemde vogels heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is van voor mijn tijd, maar ken het nummer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow! Jefferson Airplane met Grace Slik! En vergeet niet dat hier twee nummers gespeeld worden!
    Een stem die "klinkt als een klok", zeer welluidend (en in mijn herinnering nooit krijsend of viswijvend).
    Ik vind beide nummers geweldig, maar White Rabbit is onderscheidend - het heeft een link naar Alice in Wonderland, en wijkt af van het geëffende pad van de hits, en is voor mij daardoor een hit.
    Ik heb bijna nog nooit bewegende beelden van één van mijn meest gewaardeerde zangeressen, Grace Slik gezien, maar nu dus wel! Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Woodstock was een festival met alleen maar grote namen. Als je de lijst van deelnemers leest, ben ik haast jaloers dat ik er niet bij was.
    Geweldig, deze nummers van Jefferson Airplane met zang van Grace Slik. Ik heb geen voorkeur voor een van beide nummers.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze muziek doet mij aan mijn buurjongen denken. Die was gek op deze muziek. De verkeringstijd eindigde in een drama. Daar moet ik toch wel aan denken bij dit liedje, maar het is wel goed gezongen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen