donderdag 3 juli 2014

Lessen

Het leven is vooral lessen leren. Het is er niet voor bedoeld misschien, en de lessen liggen niet kant en klaar uitgeprint  in elk moment besloten, maar je kunt het leven wel zo gebruiken en dan is het een boeiende school, die geen diploma's of klassen kent, geen vaste uren , nee alles is ter eigen inzicht te bezien en te gebruiken, wanneer je maar wilt.
Zelf leer ik elke dag nog, soms dezelfde les steeds opnieuw, soms een volkomen nieuwe koan om op te kauwen. De uren bepaal ik zelf en het doel is geen bul of bewijs van vermogen, maar plezier in het leven in het nu.
Leren betreft vooral kwesties als vertrouwen ,  overgave en accepteren van wat is. Daar heb je je handen al vol aan. Vaardigheden zijn een andere lesuur en weten weer een ander.
Vorige week niet fit, waarom? Wat id er gebeurd om dat te veroorzaken, hoe vang ik dat op en hoe hanteer ik deze kennis?
Mijn tuin; een grote jungle geworden, mijn huishouden heeft achterstanden en niet alles loopt zoals ik het me voorgesteld had. Kijk dat is al een grote ; je weet toch nooit wat morgen brengt en elke poging om daar vorm aan te geven is niet meer dan een poging. Je kunt het moment niet veranderen, je kunt dingen doen die  je ten goede komen, zoals rust, voeding, vertrouwen en verder gaat het zoals het gaat. Aanvaarding van wat is en met kleine stapjes doen wat je kunt en daar van genieten, dat is de les. Wat kan een mens hardnekkig zijn in vals geloof in maakbaarheid, maar eens valt het kwartje en soms moet dat kwartje steeds weer in de machine gestopt worden voordat het mechanisme het grijpt en verwerkt.
Kom, ik ga de koelkast maar eens schoonmaken en verder met het opruimen en begaanbaar maken van de tuin. Gisteren schoot ik al lekker op en was het fijn dat ik weer aardig op gang kwam. De to-do lijst (alleen maar een geheugen- en gemoedssteuntje) slinkt en de blijheid en tevredenheid groeit. Niet zozeer om de (tijdelijke) resultaten, maar omdat het lukt en ik het fijn vind om aktief bezig te zijn tussen het rusten en lezen door.
De uitgestelde traplift controle komt vanmiddag en vlakbij bouwt de kermis snel op, morgenmiddag opent die voor 10 dagen.

5 opmerkingen:

  1. Eerst je eigen gezondheid en dan de rest. De tuin en het huishouden komen wel opgeruimd, als je alles in eigen tempo en iedere dag een stuk doet, is alles na een week ook al weer een heel eind gedaan en netjes ipv alles in twee dagen proberen te proppen. Goed dat je ook je rust neemt en geniet van het mooie weer. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zo niet; je wordt niet gearresteerd door de Tuin-politie neem ik aan. En anders noem je je tuin gewoon een Urban Jungle.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je lijstje te lang wordt,kan dat spanning geven. Ik wens je ook een goede wind,die kermisdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oei heb je last van de kermisherrie wat ze muziek noemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aanvaarding is inderdaad belangrijk denk ik. Dat geeft rust.

    BeantwoordenVerwijderen