zaterdag 26 juli 2014

Eensgezindheid

De hele week stond in het teken van het vliegtuig dat uit de lucht werd geschoten. Mijn hoofd staat niet zo naar zwijmelen.
Ik verlang wel terug naar de tijd van flowerpower, toen protesten duidelijk en alom waren en een hele generatie een eind wist te maken aan de heilloze oorlog in Vietnam. Niet dat toen alles opeens ok was, maar je had het gevoel dat er iets kon veranderen. Dat mis ik nu.
Daarom een nummer uit die tijd, geen zwijmel, maar wel duidelijk, heel Woodstock zong mee, en ik krijg er nog steeds kippenvel van;

Vietnam Song


by Country Joe And The Fish. Buy album CD: Other Songs B - V


Well, come on all of you, big strong men,
Uncle Sam needs your help again.
He's got himself in a terrible jam
Way down yonder in Vietnam
So put down your books and pick up a gun,
We're gonna have a whole lotta fun.

And it's one, two, three,
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam;
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why,
Whoopee! we're all gonna die.

Come on Wall Street, don't be slow,
Why man, this is war au-go-go
There's plenty good money to be made
By supplying the Army with the tools of its trade,
But just hope and pray that if they drop the bomb,
They drop it on the Viet Cong.

And it's one, two, three,
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam.
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why
Whoopee! we're all gonna die.

Well, come on generals, let's move fast;
Your big chance has come at last.
Now you can go out and get those reds
'Cause the only good commie is the one that's dead
And you know that peace can only be won
When we've blown 'em all to kingdom come.

And it's one, two, three,
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam;
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why
Whoopee! we're all gonna die.

Come on mothers throughout the land,
Pack your boys off to Vietnam.
Come on fathers, and don't hesitate
To send your sons off before it's too late.
And you can be the first ones in your block
To have your boy come home in a box.

And it's one, two, three
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam.
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why,
Whoopee! we're all gonna die.



11 opmerkingen:

  1. Toch bleek die eensgezindheid wel degelijk uit alle respect bij de aankomst en de tocht van de slachtoffers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eensgezind in rouw en gevoel, maar niet om zaken te veranderen.

      Verwijderen
  2. Ik snap je helemaal Vlasje...nu is het collectieve hysterie om te willen vechten. Toen was het een collectieve beweging voor vrede
    ...dat gevoel is ver te zoeken nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sluit me volledig bij je aan Vlasje. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp je wel, Vlasje. Ik sluit mij bij mijn voorgangers aan.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad Vlasje. Het lijkt of de wereld vergiftigd wordt met vechtzin.

    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij is er te makkelijk gedacht dat na 1989 alles veranderd was, dat er na de Koude Oorlog geen Oost-West conflict meer bestond, en dat het neoliberalisme door de voormalige Oostbloklanden wel geaccepteerd zou worden. De uitbreiding van de EU en de NAVO heeft in Rusland steeds meer kwaad bloed gezet, parallel daaraan is Poetin aan de macht gekomen en de rest weten we.
    Ik beschouw politici doorgaans het als het toppunt van opportunisme en onbetrouwbaarheid, maar het viel me deze week juist op dat er nogal wat gematigde geluiden uit die hoek kwamen. Dat was anders binnen de MSM media, daar werden de strijdwapens al opgepoetst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben het volkomen met je eens ook al ken ik die flowerpowertijd natuurlijk niet uit eigen ervaring.

    Ik schreef het zopas elders ook al...ik waag me niet aan een oordeel over hetgeen gebeurde, ik betwijfel ten zeerste de waarheidsgehalte van de berichtgeving en tegelijkertijd vrees ik voor de gevolgen......

    Wens je wel een goed weekend, het leven gaat door en hoe logisch misschien ook we moeten door, met de bewustzijn dat het nog intenser geleefd en gevierd mag worden omdat maar weer eens heel duidelijk is geworden hoe gemakkelijk het zomaar ineens afgelopen kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Begrijpelijk dat je geen zwijmelgevoel heb. ik heb het al een paar weken niet. Er gebeuren even TE veel rotdingen in de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. And it's one, two, three, / What are we fighting for ?
    Dank je voor het actualiseren van die herinnering! Laat iedereen zich dat nou een rationeel en realistisch afvragen: helpt het uitmoorden van anderen ons aan een betere wereld?

    BeantwoordenVerwijderen