zaterdag 14 juni 2014

Ooit Zwijmel

The Kinks zag ik ooit live optreden in Den Helder. Geweldige ervaring natuurlijk voor een jong grietje in de jaren zestig. Ik stond hartstikke vooraan en kon mijn helden bijna aanraken. Muzikaal was The Kinks een heel interessante band, want ze waren vaak voorlopers en componeerden heel goed. Legendarisch waren ook de knokpartijen tussen de broers Ray en Dave Davis, iets als bij vele muzikale broers gebeurde. Toch gaan er geruchten over een reunie, Ray wat kaler, maar nog net zo'n muzikaal wonder als toen, en broer Dave die een beroerte overleefde en toch weer wil optreden. Zou het leven ze wat milder hebben gemaakt? Het lied Days is al een weemoedige terugblik in de tijd, al werd het al in 1068 geschreven.

THE KINKS LYRICS

"Days"

Thank you for the days,
Those endless days, those sacred days you gave me.
I'm thinking of the days,
I won't forget a single day, believe me.

I bless the light,
I bless the light that lights on you believe me.
And though you're gone,
You're with me every single day, believe me.

Days I'll remember all my life,
Days when you can't see wrong from right.
You took my life,
But then I knew that very soon you'd leave me,
But it's all right,
Now I'm not frightened of this world, believe me.

I wish today could be tomorrow,
The night is dark,
It just brings sorrow anyway.

Thank you for the days,
Those endless days, those sacred days you gave me.
I'm thinking of the days,
I won't forget a single day, believe me.

Days I'll remember all my life,
Days when you can't see wrong from right.
You took my life,
But then I knew that very soon you'd leave me,
But it's all right,
Now I'm not frightened of this world, believe me.
Days.

Thank you for the days,
Those endless days, those sacred days you gave me.
I'm thinking of the days,
I won't forget a single day, believe me.

I bless the light,
I bless the light that shines on you believe me.
And though you're gone,
You're with me every single day, believe me.
Days.

14 opmerkingen:

  1. Het nummer is uiteraard bekend en de band ook, maar ik was niet echt fan van ze. Geen idee waarom niet. En van die ruzies van die broers weet ik al helemaal niks. Is een leuk weetje! Wat geweldig dat je ze een keer live hebt gezien. Is altijd bijzonder! Fijne zwijmeldag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, in Den Helder nog wel....we schrijven toch zo stiekumweg hier wel geschiedenis niet waar?
    Mooi nummer!
    Een bandrecordernummer ;)

    Fijn weekend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker nummer. Gaaf dat jij erbij was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow! Dat je bij een liveoptreden van de Kinks was en ze bijna kon aanraken. Geweldig!
    Ik was (ben) een groot fan van The KInks. Mooi, dit nummer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je deze hebt geplaatst, altijd fijn om naar te luisteren!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dus dat nummer is al meer dan 1000 jaar oud, Vlasje :-)
    Maar zonder gekheid, ik heb een prachtige dubbel CD van de Kinks en ik weet nog precies waar ik was toen ik Sunny Afternoon en Waterloo Sunset hoorde. Geweldige muziek.
    Van mij mogen ze terugkomen. Ik ben blij met dit nummer. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk hoor dit nummer en je was erbij super !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat gaaf dat jij erbij was! Ik was fan op een afstand, maar hun muziek vond ik geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. The Kinks onlosmakelijk verbonden met onze jeugd. Geweldig zwijmelnummer deze. Net gedraaid op ons terras hier in Los Boliches met een glaasje wijn daarbij.
    OT: Wij danken je hartelijk voor je medeleven bij het overlijden van onze (schoon)mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk dat je daarbij was! En wat gaaf, zo'n oud nummer! En gewoon nog altijd voor iedereen van toepassing.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gaaf dat je erbij was! Een bekend nummer van de Kinks. Leuk om het weer eens te horen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank voor het even weer voor het voetlicht brengen! Mooi nummer, zoals overigens veel meer van The Kinks. Zal inderdeed een hele belevenis geweest zijn! Ik heb niet veel groepen live gezien, een paar Nederlandse, verder meest gehoord op de radio toen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo dat is lang geleden dat ik dit gehoord heb! Leuk om weer eens te horen en met jouw verhaal erbij is het extra leuk!

    BeantwoordenVerwijderen