vrijdag 6 juni 2014

Licht

Dit zijn de weken met het meeste licht, de langste dagen en kortste nachten. Mijn vader was de 21 ste jarig (al kan hij dat al meer dan dertig jaar niet meer vieren) en mijn moeder in augustus, terwijl ik in  de kortste dagen mijn verjaardag vier. Ik hou van beiden, zowel de zomer, met al dat licht en de zon en zomerbloei, als de winter met inkeer, kou en wonderbaarlijke lange nachten.
Het mooist vind ik het najaar, met zijn terugtrekken onder nog eenmaal uitbundig kleuren en met geuren van rijpheid, maar ook de lente, met ontluikende planten en bloemen en heldere wolkenluchten is niet mis. Ach eigenlijk hou ik er gewoon van om in dit klimaat en in deze tijdzone te wonen, maar heb het ook nooit anders evaren.  Ik vier het seizoensleven in ale vormen en voel me zo thuis.
Ik was een ander mens geweest als ik ergens in een totaal ander klimaat was geboren en opgegroeid. Maar dat zal ik nooit echt weten omdat  het is zoals het is en ook dat is goed.

5 opmerkingen:

  1. Ik zou ook niet zonder onze mooie seizoenen willen leven! Al vind ik de zomer het minst fijn. Te warm vaak voor mij, hooikoorts en zone-allergie. Maar binnen vind ik het ook in de zomer fijn, met de deuren open waardoor het leven buiten binnen komt in geluid. De herfst en de winter zijn voor mij het mooist, maar mooier nog omdat er ook een zomer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juist die afwisseling maakt het wonen op deze breedtegraad zo boeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is och mooi om in dit land te wonen met alle vier de seizoenen .Eigenlijk vind ik ze echt allemaal mooi ,al is de winter soms wat saai omdat het vaak zo grijs is .Ik moet er niet aan denken om te leven in een land waar het altijd mooi weer is .de droom van velen ,niet de mijne dus !
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ik vind de seizoenen ook heel fijn. Maar eerlijk gezegd ben ik wel vooral van de lente en de herfst... gek toch want ik ben midden in de zomer geboren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij mij gaat het vooral om de zon, als die maar schijnt, ook in de winter, vind ik het mooi. Maar regen en kou daar ben ik geen liefhebber van al laat ik mijn humeur er niet door bederven. Maar ook ik ben een fan van de seizoenen!

    BeantwoordenVerwijderen