donderdag 5 juni 2014

Leonard en ik en ik en ik

Gisteren zag ik op 24DOC een uitzending van Het Uur van de Wolf (sowieso een geweldig programma, vaak ontroerend  en diepgravend) een tribuut aan Leonard Cohen, door vele artiesten zoals Bono, Kate and Anna Mccarrigle, Beth Orton, Rufus Wainwright, Anthony, die prachtige vertolkingen van zijn songs brachten en stukken interview met Leonard zelf over leven en werk. Prachtig, ws nog wel ergens terug te zien voor liefhebbers, echt genieten. Eén van de dingen die Leonard zei, bleef haken in mijn kop. Dat er meerdere versies zijn van jezelf en van iedereen trouwens en dat is waar. En hoe minder je je verbonden voelt met een van die versies van je ik. hoe meer je jezelf echt wordt. Ook waar.
Natuurlijk, de mensen die je kennen, zien hun versie van jou, dat zijn vaak al vele personages, maar ook zelf zie je de ene dag,  een ander dan op dagen en zelfs uren eerder. Het leven stroomt, en dat doen wij ook, al blijven we vaak in gedachten van anderen en onszelf een beetje stilgezet in de tijd en in de persoon als beeld dat niet persé correspondeert met wat we nu zijn. Boeiende gedachte. Het is dus ook mogelijk om jezelf steeds opnieuw uit te vinden. Niet alleen zullen er weinig of geen cellen in mijn lichaam zijn die er al waren tien- twintig jaar geleden, zelfs ten opzichte van gisteren is er verandering. Ik heb duizenden huidcellen en daqrmcellen afgeschud, mijn bloed voor een deel vervangen en zo gaat dat met alle cellen in je lichaam, elk in hun eigen tempo. Maar ook mijn brein en geest en karakter worden elk moment van de dag gekneed en gevormd tot nieuwe vormen, nieuwe gewoontes, nieuwe herinneringen, nieuwe ervaringen en een nieuwe blik op alle dingen om mij heen. Veel vindt onbewust plaats, maar sommige zaken kun je wel degelijk beïnvloeden en er wel in een bewustzijnsproces mee omgaan. Je kunt met voeding de kwaliteit van je weefsels veranderen, met je blik je ervaring van de wereld om je heen transformeren, en door je bewustzijn helder te maken je leven hervormen. Fascinerend als je dat eenmaal beseft!

4 opmerkingen:

  1. Mooi vlasje! Ik ervaar het ook zo. Het is soms zo makkelijk om bij de pakken neer te blijven zitten en te denken dat je gevoelens blijvend zijn. Maar als je ze gewoon accepteert en accepteert dat je gevoelens niet zijn wie je bent, dan gaat alles vanzelf weer over... En kun je zelfs op moeilijke momenten blij blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is zo waar.... en je zet wel één van de mooiste nummers van hem neer (voor mij althans).
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We zijn zo gewend te denken"Zo ben ik"of Zo is zij/hij". Tegenwoordig zeg ik daar in gedachten het woordje NU achter. Op een ander moment zal alles weer anders zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi he die tribute to Leonard Cohen, ik heb hem op DVD, een keer gekregen voor mijn verjaardag en zó vaal bekeken. Ik vind de afwisseling zo mooi: als hij vertelt en dat dan afgewisseld met die prachtige muziek. Ik vind sowieso veel van wat hij zegt voer om lekker op te kauwen....

    BeantwoordenVerwijderen