zaterdag 21 juni 2014

Huilebalk zwijmel

In mijn jeugd kwamen er nogal eens liedjes van Johnny Ray (1927-1990)langs op de radio en was hij zelfs wel eens op tv. Mijn vader vond het wel een goeie en vertelde me dat de man altijd moest huilen van zijn eigen liedjes, die dan ook meestal over tranen en huilen gingen. Dat hij altijd naar zijn oor greep, kwam doordat hij door een ongeluk doof was aan eerst één en later beide oren. Hij droeg ook vaak een gehoorapparaat. Dat maakte deze zanger wel spannend voor mij.
In de vijftiger jaren was hij een soort kruizing tussen Sinatra en Elvis, compleet met gillende en flauwvallende dames. Inderdaad komen in veel songtitels het woord cry voor. Later werd toch wel duuidelijk dat Johnny Ray een goed akteur was. Hij had twee huwelijken met dames maar viel eigenlijk op heren. Is hiervoor ook wel gearresteerd, maaar dat kwam niet erg in de publiciteit toen. Later raakte hij aan de drank en dat werd hem ook fataal.
Als dit lied je bekend voorkomt; Andre van Duijn maakte een leuke parodie zo ook Farce Majeur die er een aanklacht tegen NIxon van maakten.

12 opmerkingen:

  1. Puur jeugdsentiment. Mijn overleden moeder had het altijd over die huilebalk.
    Salu2 Albert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk. Ik vind deze ook heel goed: http://youtu.be/GnBuOnfFwY0
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit nou niet echt een huilliedje hoor....kan er geen traan om laten hahaha
    maar leuk is het wel!
    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooiiii!

    Doofheid, deels of geheel, is natuurlijk rampzalig voor een musicus, zeker iemand die zingt.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken hem iddd van André van Duin. Die maakte er een soort parodie van. Maar geef mij maar deze uitvoering. Mooi!!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja inderdaad van Andre van Duin ken ik dit lied compleet met huilbril ;-)
    Leuk om het origineel eens te horen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die was echt lachen. 'Als je op j..acht gaat (snif) en de k...nijnen (snif) schieten terug... Als jehuhuh je snijdt... met het scheren (snif)... in je rug'

      Verwijderen
  7. Een heerlijk oud nummer ,ff lekker zwijmelen
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik luister even weer stiekem naar de radio, als kleine jongen, en hoor dit lied...
    Nooit eerder als bewegend beeld gezien, ook nooit naar gezocht, maar nu popt hij via jouw ZOZ-blog weer terug in beeld! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, ja ik hoor gelijk André van Duin erdoor ;-)) Terwijl het origineel (zoals wel vaker) beter is. Dank voor het plaatsen ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nooit geweten dat die van André van Duin een parodie was. Ik heb me erom bescheurd toen ik nog een kleine Tas was. Leuk om eens te horen. En jeetje... je moet van goede huize komen qua acteertalent als je je geaardheid moet verbergen. Niet te doen lijkt mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja Andre kon ik wel hahahaha deze niet nu wel herkenbaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen