zondag 15 juni 2014

Buurman in aktie

Eén van mijn buurmannen is ambulancebroeder en gisteren zag ik hem in aktie, er was bij de supermarkt een oudere heer onwel geworden (en/of gevallen) en hij was er in funktie bijgeroepen en dan zie je meteen zijn kracht; hij stelde de man zo lief gerust, alsof het zijn eigen opa was. Dat tafereeel ontroerde me.
Net als mannen met baby 's of mannen met katten.
Ik val dus wel een beetje op de zorgzame man, hoewel het hele ruige type me ook wel aantrekt. Het één hoeft hierbij het andere niet uit te sluiten natuurlijk.
Ik denk wel dat het goed kwam met de oude heer, want hij keek alert uit zijn ogen.
Zoiets kan de hele dag een beetje bij me blijven, deze keer op een fijne manier. Er zijn mensen die zich over je ontfermen als het moet.
Het beleid van de redzame maatschappij, jaagt me vaak schrik aan. Ik zit niet bepaald stevig in elkaar en heb al hulp nodig de laatste tien jaar. Geen kinderen, geen partner, geen familie, dus geen eigen netwerk. Ok ik heb natuurlijk vrienden en kennissen, maar grotendeels zijn  die zelf al brak of ze geven reeds veel zorg. Andere mensen zoals buren zijn vaak te druk en hebben genoeg familieperikelen om op te leunen.  Incidenteel iets voor me doen, willen ze vrijwel allemaal wel, maar structureel komt er een probleem als ik meer zorg nodig heb dan de overheid mij geeft. Dat kan me erg benauwen, want het is een schrikbeeld om te verkommeren in je eigen vuil zonder kwaliteit van leven.
Gelukkig ben ik nogal boeddhisties van aard en kan ik goed in vandaag leven. Ik weet dat alles heel anders kan verlopen dan je je nu zou kunnen voorstellen en dat ik een overleefster ben , dus heb ik voorlopig, zonder tegenbericht, gewoon vertrouwen in mijzelf en het leven.
En dan zie ik het beeld van de oude heer gisteren en glimlach, er zijn goede en lieve mensen, beroepsmatig of niet, en dat is heel mooi.


4 opmerkingen:

  1. Mooi stuk Vlasje en ik ben er van overtuigd dat er lieve en goede hulp voor je komt als de nood aan de man / vrouw zou zijn is. Dat dwing jij op een zeer positieve manier gewoon af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben het geheel eens met Emie. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook wel een fijn idee dat je buurman medisch geschoold is, mocht je ooit in nood zitten.
    Vind het sowieso mooi om te zien als mensen echt feeling met hun vak hebben. Mensen op hun gemak stellen is een kunst, je moet je zo bewust zijn van je eigen energie en handelen.

    BeantwoordenVerwijderen