maandag 2 juni 2014

Blij

Ja, ik ben een blij mens, bijna altijd. Ik vind blij een beter woord dan gelukkig, want dat is zo'n doodgegooid begrip geworden, iets voor spreuken aan de muur en in het kleinste kamertje, net zo afgesleten als de letters HOME in de vensterbank en een boeddhabeeld in de tuin. Jammer dat zulke mooie dingen zo uitgekauwd worden door de commercie, dat mensen het kopen omdat het zo leuk stond bij Jan of Marie en nauwelijks meer de inhoud ervan begrijpen. Zo'n HOME-huis, waar nooit iemand is, omdat ze elders het GELUK najagen. Een Boeddha in de tuin vol beton, want geen tijd voor onkruid wieden... Het is zonde.
Ik ben blij, omdat ik TEVREDEN ben, ik kan enorm genieteren van kleine dingen, zoals mijn merel, koekoeksbloemen, een aardbei vol smaak, het groeien van de tomatenplanten, een ochtendje in huis met muziek van Robert Wyatt en thee en een goed stuk leeswerk. Een salade, met glanzende olijven en het rode van tomaat en het zoute van een ansjovisje, sprankelend van smaak door een mooie dressing met goede olijfolie en verse kruiden. Het rentenieren, zonder geldzorgen en niets hoeven, ook niets hoeven hebben of kopen.
En het mooiste van alles, een rit in de natuur, waar tijd en nu en eeuwig samenvallen tot een overweldigend moment dat nooit verdwijnt. Iets wat je weken, maanden en soms jaren meeneemt, in beeld, geur, geluid en gevoel.
Tja, wie zeurt er dan over GELUK, het is een intense BLIJHEID en DANKBAARHEID en ik die dat mag ervaren.
O ja, ik kan me ergeren aan herrie, aan botheid, aan afgunst, aan rucksichtloos winstbejag, zeker, maar dat is zo relatief en klein vergeleken met de rest, dat het nooit echt de overhand krijgt. Ik kan pijn hebben, of niet lekker in mijn vel zitten, maar dat zijn ook maar bijkomende ervaringen die het grote geheel niet lang kunnen overvleugelen. Slechts momenten van storing, die snel naar de achtergrond verdwijnen. Nee, het leven is vooral fijn om mee te maken.

12 opmerkingen:

  1. Wat grappig ik heb deze song als ringtone :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven! Geluk zit 'm in de kleine momenten. Tevreden is het woord dat bij mij past. Voor anderen een wat negatieve klank soms. Voor mij het mooist haalbare.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat heb je weer mooi geschreven Vlasje!
    heel veel liefs en fijne dag nog vol genietmomenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vind ik het fijn om je blogjes te lezen. Hier wordt IK nou ook blij van! Even een mooi geluid tussen alle negatieve informatie waar we dagelijks mee bestookt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk stukje, kan gelukkig zelf ook zo genieten van kleine dingen. Hoef zelf ook niet overal naar toe en geweest te zijn, Ben graag thuis in het eigen huisje en zit graag in de eigen tuin. Ben altijd blij dat we zo gezegend zijn met een eigen thuis en tuin als ik vaak alle ellende op tv en in de krant lees van mensen verdreven van huis en haard. Kan enorm genieten van fietsen door natuurgebieden in de omgeving en eens een dagje naar een stad voor de markt ed in de nabije omgeving. Nog een fijne zonnige dag,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik snap 'm helemaal... en ik ben het er ook roerend mee eens! Fijne dag vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En wat dacht je van al die lezers die op hun beurt weer blij worden van jouw blog? We zijn met z'n allen een blij en tevreden cluppie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk en herkenbaar blog.Geluk is zo'n '' groot'' woord ,zo mooi om te lezen waar jij van kan genieten ! Vandaag genoot ik van het samen met mijn man in de tuin te rommelen en daarna lekker buiten zitten .Daar word een mens toch Blij van en ja ik ben Dankbaar voor al die mooie momenten !
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He, wat jammer dat dit stukje begint met een opmerking over mensen die niets begrijpen van de boeddabeelden die ze in hun betonnen tuin hebben staan. Maar die door dat ze elders het GELUK najagen vast niet weten wat het is om oprecht BLIJ en DANKBAAR te zijn. Misschien citeer ik je tekst niet even nauwkeurig, maar de strekking van je verhaal is me beslist niet ontgaan. Hoe weet jij dat zo, van die mensen ? Leven en laten leven is toch een motto dat ook jij hoog in je vaandel hebt staan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik sluit me helemaal bij je aan Vlasje... er is maar weinig nodig om blij en tevreden te kunnen zijn. Je schrijft het mooi: 'momenten van storing'. Die ga ik onthouden! Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een fijne post! Ik word er ook blij van.

    BeantwoordenVerwijderen