zaterdag 3 mei 2014

Zomerse zwijmel

De zomer van 1966, de zomer waarin ik 17 was en mijn eindexamen haalde. De zomer waarin ik eindeloos op het strand was en zelfs niet meer verbrandde (unicum voor mij). Dagen van zand en zon en zee en leuke jongens. De zomer waarin ik B. ontmoette een stuurman op de grote vaart, een grote blonde bebaarde Viking. Waarin ik vaak met hem de hort opging, waarin we de sterren van de hemel vrijden en de wereld goed en vol belofte was. Eight Miles High voelde ik me, zonder sigaretjes of tabletjes,  en laat dat toen ook een grote hit geweest zijn;  bij de musici waren wel geestverruimende middelende im sprache, maar dat was de tijd.....

Eight Miles High 

from Set You Free: Gene Clark in the Byrds 1964-1973


Eight miles high
And when you touch down
You'll find that it's
Stranger than known
Signs in the street
That say where you're goin'
Are somewhere
Just being their own
Nowhere is
There warmth to be found
Among those afraid
Of losing their ground
Rain gray town
Known for its sound
In places
Small faces unbound
Round the squares
Huddled in storms
Some laughing
Some just shapeless forms
Sidewalk scenes
And black limousines
Some living
Some standing alone

8 opmerkingen:

  1. Je zult een lijstje houden. Mijn ervaring is,als je meer energie krijgt,wil je meer en groeien je lijstjes mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk blog .Ik was 15 toen en nog best simpel en ''braaf '' ook al had ik wel verschillende vriendjes gehad ! De muziek niet echt mijn ding maar wat zal jij genoten hebben van je leventje op je 17e
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heftig! Ik was toen 11 en maagdelijk onschuldig. Wat een toffe herinnering aan de jaren 60.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijke muziek. Geweldig om weer eens te horen.
    Ik was toen 15 en die zomer van 1966 heeft voor mij een nare herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh jeetje.... ik was toen 3,5.... niets van meegekregen toen....naderhand natuurlijk wel en ondertussen veel geschiedenis 'geleerd'

    Mooi nummer, dat paste toen zeker in die tijd.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Puur jeugdsentiment en we deden alles wat door God verboden was. Uiteindelijk goed terecht gekomen als (o)pa en (o)ma. Fijne zondag. Groeten van twee babyboomers die nu als beroep LEVENSGENIETER hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nostalgie! Puur genieten....

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In dat jaar was ik 18, keek besmuikt naar meisjes maar durfde ze nauwelijks aan te spreken, zo verlegen. Het was voor mij de tijd van yellow submarine en sunny afternoon. Nog niet van de Byrds, die ontdekte ik pas op CD toen ze allang uit elkaar waren.
    Nu heb ik werkelijk alles van ze. Geweldige muziek.
    Ik vond je verhaal heerlijk nostalgisch. Het was een mooie tijd. Mocht ik hem opnieuw beleven, ik zou mijn best doen hem wat bewuster te beleven. Maar helaas, veel ging aan mij voorbij omdat ik nog tegen een voetbal aan liep te rennen.

    Dank je wel voor dit nummer, ik heb er van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen