zaterdag 17 mei 2014

Zachte zwijmel

Voor de meesten zal dit een onbekende naam zijn en dat is jammer. Nick Drake een engelse singer/songwriter werd geboren in 1948 (net als ik) en overleed in 1974. Hij was veelbelovend, veelgeprezen, maar doodverlegen waardoor hij nauwelijks voor publiek durfde op te treden. Hij leed aan ernstige depressies en overleed aan een overdosis medicatie, ongeluk of expres? Niemand kan het bewijzen.
tragisch want Nick verkocht vooral na zijn dood vele platen en was een grote facoriet bij andere musici en componisten.
Dit nummer over het overgaan van dag in nacht is weemoedig en  prachtig. Het herinnert mij aan de triestheid die je als tiener zo maar kan overvallen en dan even alles overneemt. Aan liefdesverdriet en spleen.

Nick Drake – Day Is Done Lyrics

When the day is done
Down to earth then sinks the sun
Along with everything that was lost and won
When the day is done

When the day is done
Hope so much your race will be all run
Then you find you jumped the gun
Have to go back to where you begun

When the day is done
When the night is cold
Some get by but some get old
Just to show life's not made of gold
When the night is cold

When the bird has flown
Got no-one to call your own
Got no place to call your home
When the bird has flown

When the game's been fought
You sped the ball across the court
Lost much sooner than you would have thought
Now the game's been fought

When the party's through
Seems so very sad for you
Didn't do the things you meant to do
Now there's no time to start anew
Now the party's through

When the day is done
Down to earth then sinks the sun
Along with everything that was lost and won
When the day is done

13 opmerkingen:

  1. Mooi nummer. Wat een triest en kort leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker triest. Veel te jong. Het is een prachtig nummer.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend nummer!

    En ja, het is triest als iemand zo verlegen is dat hij daardoor beperkt wordt zijn talenten te tonen en andere mensen in verrukking te brengen, voor beide partijen.
    Het jong sterven maakt het nog triester allemaal!
    Gelukkig is zijn muziek er nog en zullen vele fans er van genieten...en daardoor weer nieuwe mensen tot fan maken.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een echt zwijmelnummer, ik kende deze Nick niet hoor.
    Jammer van zo'n kort leven!
    Een mooie zwijmeldag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi nummer! Ik kende hem niet en wat triest dat hij zo jong overleden is. Maar hij heeft mooie muziek nagelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nick Drake is één van mijn favorieten, net bij de muziek van Leonard Cohen en Tom Waits is het die weemoed die me zo aanspreekt.
    Ken je ook naar Antony en the Johnsons? Is weliswaar hele andere muziek maar heel mooi en de moeite waard en hartverscheurende teksten. Ik heb hem leren kennen omdat hij meezong op een plaat van Rufus Waingwright (ook al zo de moeite waard)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, beiden horen ook op mijn favolijst thuis, maar ik hou ook van Iggy Pop bv, ben divers in mijn smaak, maar kwaliteit staat hoog in het vaandel.

      Verwijderen
    2. Ik kon hem niet , het klinkt melancholisch maar hij heeft een aangename stem.

      Triest dat hij zo jong is overleden.

      Fijn weekend !

      Verwijderen
  7. Mooi hoor dit nummer .De artiest is voor mij ook onbekend ,jammer van de extreme verlegenheid wat hem beperkt heeft .Veel te jong gestorven !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mpoi nummer vlasje. Ik ken het maar wist niet van wie. Ik ga op zoek naar meer. Misschien ken ik het al (ik had een enorme muziekliefhebbendende vader :) ) en anders heb ik weer iets nieuws ontdekt. Dankjewel@!!

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig nummer Vlasje. Ik beken tot mijn schande dat ik nog nooit van hem had gehoord. Maar zijn muziek is prachtig weemoedig. Uitstekende keuze om juist hem te plaatsen.
    1948 is een mooi jaar. Jouw jaar, maar ook het mijne :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kende zijn naam wel, en ik heb het gevoel dat ik dit lied ooit gehoord moet hebben, zo vertrouwd voelt het. Prachtig! Jammer dat zo'n veelbelovend iemand zo beperkt was door zijn problematiek...

    BeantwoordenVerwijderen