woensdag 14 mei 2014

Vlasjes EHBO

Gezien mijn  (helaas) lange ervaring met moeheid - en dan bedoel ik moeheid in overtreffende trap, een moeheid die eerder uitgeputheid is en niet zomaar herstelt- weet ik ook wat voor mij (dus andere mensen moeten het wiel toch weer zelf uitvinden, al kunnen deze stappen waarschijnlijk grotendeels nuttig blijken te zijn) de beste kans op herstel geeft.
Ten eerste RUST en nog eens rust. Alles even zo makkelijk mogelijk doen in je leven en tussendoor en de rest van de tijd; ontspannen rust. Dus lekker op de bank (met desnoods een dekentje) met opwekkende lektuur. Voor mij is dat opbouwende dingen lezen , zoals dingen over mindfulness of simpel leven, geen hak op de tak dingen, geen boeken over grote droefenis of spanningen, en wat tekenen of krabbelen of schrijven.
Dan ook PRIKKELS verminderen. Weinig of geen tv, internet, social media, luide muziek. Geregeld in stilte zijn (mediterend of niet) en de ogen sluiten.
NATUUR opzoeken, niets heelt meer dan de natuur, een ritje langs het water of in het bos, duinen, natuurgebied, park of gewoon in de tuin, zonder radio of internetbronnen.
WELNESS-bronnen opzoeken, dus lekker badderen, lichte yoga of andere oefeningen, en vooral heel goed eten; licht, vol leven en biologisch. Sappen, smoothies, soepjes van verse groenten, salades, groentenstoofjes, fruit en veel water en kruidenthee.
Huid borstelen en inwrijven met goede olie, als je een partner hebt, massage, of doe het bij jezelf zover je kunt. 
Toepasselijke etherische olie verdampen, veel buitenlucht, zon (als je de kans krijgt).
Wat extra vitamines en mineralen nemen (vooral magnesium en vit. B complex).
En je GEEST aaien. Prijs jezelf, maak contact tussen body en mind door mindfulness, meditatie, yoga oid en mijmer in plaats van piekeren. Droom af en toe weg over prettige zaken en goede herinneringen en als je uitgemijmerd bent, wees vooral in het NU, zet je zintuigen open, zonder ze te overprikkelen en laat het mooie, en eeuwige binnenkomen. Lees aansluitende lektuur en laat dat echt binnenkomen, herkauw het, tot je vanzelf begint te glimlachen en er iets vonkt.
DAGELIJKSE TAKEN, zo licht mogelijk houden en met een langzaam tempo en vol aandacht (daar komt die mindfulness wéér, ja) doen. Zie het zo min mogelijk als moeten en zo vaak mogelijk als mindfulle momenten en dankbaarheid dat je het kunt en mag doen.
En ook belangrijk  HUMOR, ZELFRELATIVERING , REFLECTIE en AANVAARDING; neem jezelf niet zo serieus, lach om jezelf en anderen, en weet hoe relatief alles is. Kijk in de spiegel, kijk naar je mindere dingen en bedenk hoe je die beter kunt maken en aanvaardt de uitkomsten.
Sommige dingen komen steeds terug en dat is logisch omdat ze met een mentaliteitsverandering te maken hebben en doorwerken in allerlei levensgebieden.
Meestal kan ik na zo'n EHBO periode een aantal dingen goed vasthouden en meenemen naar een ander levenstempo, maar het kan geen kwaad ze af en toe af te stoffen en op te frissen, want de sleet wil er nogal eens inkomen en dan merk je dat toch.
 Eigenlijk is het een geestelijke en lichamelijke detox in één .
Omdat ik weet hoe een goede impact dit op mij heeft, zie ik er vaak gewoon naar uit als een ultieme verwennerij, in plaats van beperkingen op allerlei gebieden ( het is geen vasten, maar zen maken).
Het is de kunst om van zo'n EHBOtijd te genieten en niet het resultaat ongeduldig te forceren, maar juist de druk op jezelf en je lichaam los te laten, waarna zeker een verbetering volgt, vroeger of later. Hoe lang zoiets duurt? Geen idee, ik luister naar mind en lijf en weet dan hoe de vlag erbij hangt. Ook als het niet echt zou werken, is het wel fijne Me-time, waar je door groeit. De reis is belangrijker dan het doel.


8 opmerkingen:

  1. Herkenbaar. Tegenwoordig probeer ik de dingen die jij noemt echt te integreren in het dagelijkse leven en dat helpt echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een wijsheid. Werd het maar in lesvorm gegoten op scholen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het heel knap dat je dat zo kunt toepassen, eigenlijk ben je een levenskunstenaar. Hoewel ik een aantal dingen van het lijstje doe, vind ik bepaalde zaken nog steeds lastig om toe te passen. Vooral het mindful zijn, het accepteren het niet moeten. Blijkbaar is mijn geest nog voornamelijk in de doe-modus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede en prettige reis gewenst in de komende periode.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jezelf aaien... die ga ik onthouden, vind dat zo mooi gezegd van je. Groeistuipen... er gaat altijd iets aan vooraf waar we eerst doorheen moeten. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je deze dingen in je dagelijks leven kunt toepassen. Maar... als je een baan hebt, een gezin, kun je niet zoveel tijd aan jezelf besteden.Want daar komt het toch op neer, tijd aan jezelf besteden , Me-time zoals jij dat noemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat klopt. Daarom heb ik het ook genoemd als MIJN EHBO. Tijd heb ik genoeg, dat is ook rijkdom. Maar je kunt proberen hoe diverse dingen apart voor jou werken en op rustiger momenten toepassen of eens een weekend voor jezelf te reserveren. Alle beetjes helpen. Maar sommigen zullen misschien helammal opkanppen na een heavy metal concert of hardlopen. Ieder heeft zijn eigen zwakke en sterke punten en mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is zo. Ik heb het wel gemist, die tijd voor mezelf die ik soms erg nodig heb en die nu gevuld is met werk en gezin. Maar ik geniet dubbel van een wandeling in een lentebos of een bezoek aan een mooie tentoonstelling.

    BeantwoordenVerwijderen