donderdag 24 april 2014

Vlasje Zoetemelk

Mijn eerste echte fietsles gehad en wat een verschil al! Ik was gisteren aan het lezen geslagen over ervaringen met driewielers en merkte dat vrijwel iedereen dezelfde problemen heeft in het begin, maar dat het vrij snel kan wennen of nooit. Je moet aanvaarden dat je alleen invloed op het gedrag van de fiets hebt door te sturen en te tegensturen. Dat je lijf gewoon maar zit en het niets uitmaakt of je je gewicht naar links of rechts inzet, want dat werkt gewoon niet. De fiets staat en valt niet snel om en luistert alleen naar het stuur, waarbij hij de neiging heeft om het laagste punt van de weg als rijspoor aan te houden. Aangezien veel wegen en straten bol zijn gestraat in verband met de waterafvoer naar de zijkanten, hang je rechts van de weg wat scheef en moet dus de fiets iets links tegensturen. Als dat eenmaal ingedaald is, voelt het vanzelfsprekend aan en dat gaf me houvast bij mijn les vandaag.
 Ik zat al snel ontspannen met mijn lijf, hing niet te zwaar op het stuur en leerde ook tijdig bij te remmen als het schuinweg ging. Bochten nemen en afritten op en af , het ging al snel heel wat makkelijker dan ik dacht en ik heb heel ontspannen op de weg onder de dijk gereden met de hollende ergojuf naast me. Heb expres wat gezigzagd om te voelen dat de fiets echt wel deed wat ik wilde, en dan heb je weer gevoel van controle enzit je veel relaxter. Zelfs tussen paaltjes door (autotegenhouders) manouvreren ging goed.  Drie kwartier gelesd, en morgenochtend weer een uurtje. Dan zijn de scherpe kantjes er wel af. Volgende week proberen in het verkeer (niet te druk, maar ik moet wel alle manouvres kunnen maken en bv mijn hand durven uitsteken bij het afslaan.
Gossie, gister had ik echt bijna de handdoek in de ring willen gooien, zo angstig was het, maar nu zie ik het echt wel zitten.
Kreeg ook veel complimenten van de lieve ergojuf. Morgen weer, en dan neemt zij haar fiets mee zodat ik ook wat met snelheden kan spelen, zonder dat zij amechtig moet meerennen.
Applaus voor mijzelf dus!!

8 opmerkingen:

  1. Goed gedaan, klinkt goed. Oh, dus dat is het probleem: wij "tweewielfietsers" zijn inderdaad erg gewend dat je met je lijf kunt sturen (en een beetje met het stuur), en nu moet je dat eigenlijk weer ont-wennen, als ik het goed begrijp...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zet de dranghekken maar vast klaar. Hier komt Vlasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met mijn bakfiets was het een weekje wennen. Het is een tweewieler maar het feit dat je ineens een stuk langer bent, is wennen. Ook de langere remweg vanwege meer gewicht. Maar doe je het dagelijks, dan ga je vast ook heel snel wennen aan je driewieler. Veel plezier ermee mevrouw Zoetemelk. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zie je maar,dat een stukje theorie je meteen beter laat fietsen. Op naar de volgende les.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nooit beseft hoe moeilijk het is om op een driewieler te rijden .Maar zo te lezen komt het helemaal goed .Succes !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt heerlijk voor je en net als alle andere reageerders snap ik nu ook beter dat het nog niet eens zo eenvoudig is. Hulde!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed zo! Je gaat er ongetwijfeld heel veel plezier van hebben en ik gun het je echt zo ontzettend....! Bovendien vind ik het prachtig om te lezen hoe je telkens weer nieuwe uitdagingen aangaat, petje af! Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen