zondag 13 april 2014

Stempelen

Wat doen de meeste mensen dat graag; overal en op iedereen een etiket plakken. Hup jij bent ANDERS,hij is ALLOCHTOON/MAROKKAAN/CRIMINEEL/etc en zij is MOOI/SLANK/TE DIK/ ORDINAIR/ SLETTERIG/STIJF etc. Die mensen zijn ARM/DOM/ASO/PROFITEURS/RIJK/SNOBS/GRACHTENGORDEL/etc.
Weet je, de meeste stempels zijn sowieso niet waar of maar een klein deel van die persoon. Het zijn oordelen voor dat je echt weet hoe het zit, wat ik vooroordelen noem.
Het zegt meer over diegenen die het stempel uitdelen dan diegenen die onder het etiket schuilgaan.
Het is menselijk om dingen in je omgeving snel te beoordelen, Gevaar of Veilig, daar kon vroeger je leven van af hangen. Liever een keer te snel weggerend voor  een slang dan 1 keer gebeten, nietwaar. Maar zijn we dan nog zo primitief dat we die snelle oordelen nog steeds nodig menen te hebben en nog erger, daar dan vervolgens aan vast blijven houden?
Er wordt overal gepest, op scholen, werkvloeren, in buurten en vooral op Internet. Wat levert dat de pester op?
Is het niet bevredigender door je eigen daden en akties bekend te staan als een aardig, prettig , leuk mens?
Ik stempel liever op papier, bloemetjes ofzo......


6 opmerkingen:

  1. Ik ben het wederom helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat " vasthouden aan",wat je beschrijft lijkt met het moeilijks. Want dan is er geen ruimte meer om de hele mens te zien of je eigen oordeel te onderzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeilijk om het stempelen helemaal te laten, merk ik bij mezelf. Voor ik het weet heb ik toch weer een etiketje geplakt. Maar wel alleen voor mezelf, ik zou nooit de ander er op aanspreken.... sowieso; waar zou ik de ander op aan moeten/kunnen/mogen aanspreken: ik ben beter dan jij/jullie??!! Ik geef mezelf op mijn donder, als ik het weer eens bemerk en prober zo vaak als mogelijk uit te dragen dat het veel beter is een stempel op jezelf te plakken: ik WIL een goed mens zijn. Of dat ook lukt... soms wel, soms niet. Fijn dat ook jij weer even bestempeld hoe belangrijk het is om niet te oordelen voordat je meer of beter weet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar. Ikzelf ben ook geen heilige. Maar als je beseft hoe het werkt en je daar bewust op controleert, ben je al goed bezig. Zelfkritiek kan begeleidt worden door zelfcompassie, zodat er meer evenwicht komt. Perfect hoeven we echt niet te zijn, maar wel goed genoeg.

      Verwijderen
  4. Je hebt een goed punt Vlasje en ik merk dat ik het ook nog steeds doe. Ik ontdekte een paar jaar terug dat ik heel erg oordeelde en ben er toen iets aan gaan doen. Maar het is soms nog steeds moeilijk, vooral om wat jij schrijft: je wilt geen risico lopen om gevaar te lopen. Wat het voor mij persoonlijk lastig maakt, is dat ik over het algemeen mensen intuitief goed aan voel. Maar ik kan er dus ook naast zitten en moet me er altijd van bewust zijn of het een vooroordeel of intuitief aanvoelen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel mooi blogje.Maar ook ik plak wel eens een etiketje ,al houd ik dat meestal wel voor mezelf ,dus ook ik ben geen heilig boontje .Toch probeer ik zoveel mogelijk de realiteit te zien en niet te oordelen .Dus de reacties van jou en anoniem zijn heel herkenbaar voor mij ,maar ook ik doe mijn best om een zo goed mogelijk mens te zijn !
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen