zaterdag 5 april 2014

Ratten zwijmel

Hihi, het valt mee hoor, maar ik hoorde deze week The Pied Piper van Crispian St Peters en besloot meteen dat dat mijn zwijmel zou worden. Het was een nummer dat veel voorbijkwam in de zomer na mijn eindexamen en op het strand hoorde je dit uit diverse transistorradio's klinken als je een stukje naar de ijs- en patattent liep. Dat loopje was niet alleen om de trek te stillen, maar ook om te checken wat voor leuke knullen er nog meer aanwezig waren. In dat geval waren wij een beetje Pied Piper aan het spelen.De jongens speelden dit spelletje ook.
Er bestaat nog een eerdere versie van  The Jets.  Beide versies stammen uit 1966, maar de versie van StPeters werd echt een grote hit en daarna nog door velen gecoverd. Het gaat over de Rattenvanger van Hamelen, in dit geval benoemt een jongen zichzelf zo om het meisje van zijn keuze mee te lokken.
Crispian was een pseudoniem van Robin Peter Smith (1939-2010), Smith is niet direct catchy voor een popidool toch? (Robert Smith van The Cure had er een dramatische make - up bij nodig.....)
 Hoewel hij voor en na deze hit nog veel zong en opnam, werd het succes nooit herhaald. Toen hij 55 was, kreeg hij een beroerte en na vele jaren ziekte, zonder zijn carrière te kunnen hervatten, stierf hij, vrijwel vergeten.

11 opmerkingen:

  1. Leuk om dit nummer weer eens te horen. Wat een triest verhaal over Robin Peter Smith.
    Fijn weekend, Vlasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt nostalgie. Leuk om het nummer weer eens te horen! Heerlijk gezwijmeld.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herkende het eerst niet tot ze het refrein gingen zingen.
    Leuk nummer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken dit nummer alleen als gouden ouden... Maar het blijft een heerlijk nummer. Een echte meezinger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lang geleden dat ik dit hoorde.... heb er geen herinneringen bij,blijft wel een leuk nummer om af en toe te horen.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om dit nummer weer eens te horen. En ik vind het filmpje erbij zo schattig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als die voorbij komt gaat het altijd ietsje harder ik vind het een vrolijk nummer :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och wat lang geleden dat ik dit hoorde. Zag altijd een man die voorop liep met een hoorn en eachter allemaal grote ratten.
    Fijn weekend Vlasje,
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is echt nostalgie hoor, heerlijk om weer eens te horen :-).
    Een fijne zondag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik had er nog nooit een filmpje bij gezien. Grappig, en leuke herinneringen beschrijf je erbij!

    BeantwoordenVerwijderen