zaterdag 26 april 2014

Raadselachtige Zwijmel

Tommy James and the Shondells, een Amerikaanse groep,  schreven deze hitsong en brachten hem uit in 1969.
Het werd echt een hele grote topper.
De betekenis? De uitleg is verschillend, het gaat over de kleuren rood en groen, over sex, over drugs, over kaarten, wie het weet mag het zeggen, maar het klinkt lekker, nietwaar? Symboliek voor passie en geluk?

Ik vind het zelf iets psychedelisch en wat hypnotisch waarschijnlijk door de vele herhalingen in de tekst.
Hoewel de Shondells vele wisselingen kenden en diverse (ex-) leden ervan niet meer leven, komen Tommy en wat oude kameraden nog wel eens optreden in nostalgische shows in Amerika. 


9 opmerkingen:

  1. Ik zie in gedachten een hele groep jongelui in een hoek liggen, zo stoned als een garnaal.
    Niet mijn ding, zal ik maar zeggen.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik zie dan de bandrecorder van mijn vader weer voor me haha en hem met zijn halfdoorzichtige goudgemarmerde electrische gitaar dit riedeltje spelen.
    :)
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Krijg hetzelfde idee erbij als Marja ;-)

    Fijn weekend....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk nummer... Altijd al gevonden.. Nu nog steeds..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zij die de sixties niet bewust meegemaakt hebben vinden softdrugs maar niets. We hebben geluisterd en af en toe lekker meegerookt. Fijn weekend Vlasje en bedankt voor je uitstekende flashback keus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het gewoon een lekker nummer om naar te luisteren ,heb de volume knop ff een zwiep gegeven ,heerlijk !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eigenlijk heb ik ook nooit geweten waar het lied over ging, maar het klinkt zo heerlijk! Ik krijg er flashbacks van toen ik 19 was ;-), zo leuk om weer eens te horen, ook zo'n 'vergeten' nummer. Heerlijk!
    Ik wens je een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was veertien erg blue. Erg onschuldig nog. Maar het nummer ken ik wel. Mooie keuze.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben het helemaal met Trees eens. Heerlijk om weer eens te horen.

    BeantwoordenVerwijderen