dinsdag 8 april 2014

Koken

Altijd ben ik al een Karel Appel kookster geweest, dwz ik rotzooi maar wat an, maar toch lees ik veel en graag recepten en andere kookinfo, om er dan toch maar weer mijn geheel eigen draai aan te geven.
Sinds ik, nu al meer dan 8 maanden, tarwevrij etc eet, kook ik dus ook anders.
Vaak vragen mensen wat ik dan doe in plaats van brood, aardappelen of bv pasta.
Nou, dat is heel simpel; niets.
Ik eet gewoon geen brood of broodvervangers, geen cake koek gebak etc.
Pasta:   een enkele keer wat mihoen (op rijstbasis) , verder dus niets.
Aardappelen slechts zelden, idem rijst of quinoa of andere (toegestane no-gluten) produkten, maar zeker geen spullen uit het glutenvrijvak in de winkel. Ik eet dus, groenten, fruit, vlees, vis, gevogelte (wel zo veel mogelijk bio), noten, zaden, kaas en gefermenteerde melkprodukten (meestal bio geit, of plantaardig) en wat peulvruchten. Gewone melk verdraag ik niet, merkte ik duidelijk na mijn eerste roomijsje dit jaar, en suiker vervang ik meestal door gedroogde fruit produkten of honing.
Overzichtelijk en niet krampachtig proberen allerlei produkten te vervangen door namaak of met veel kunst en vliegwerk gemaakte dingen die er niet echt op lijken en meestal toch nog voor enorme koolhydraatpieken zorgen.
Honger, zelden of nooit, trek wel, maar die is snel te stillen met wat fruit of een blokje kaas. En ik voel me er heel goed en comfortabel bij en heb niet het gevoel dat ik dingen mis, want ze trekken me ook niet meer.
Ik lees dus vaak over glutenvrij en paleo koken, mar kom toch vaak recepten en suggesties tegen die het niet zijn voor mij.
Dus rommel ik maar gewoon op mijn eigen manier en eet heerlijk en ben verzadigd en voel me uit de kunst. Zo slecht is mijn eigen voedingswijze dus kennelijk niet.
Af en toe pik ik wel een lekkere combi van ingredienten of smaken van de vele info die ik tot mij neem, maar ook dan is het slechts een basisinspiratie, geen kant en klare recepten volgen.
Kom ik neem maar weer eens een eigengebrouwen kippensoepje tot me!

14 opmerkingen:

  1. Laat ik nu vanochtend een gesprek met een vriendin hebben over,wat jij schrijft. n.a.v "broodbuik". Maar ik vind het moeilijk uitleggen,dat "aanrotzooien" met die zo andere en beperkt lijkende levensmiddelen zo lekker eten betekent(voor mij dan)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou mij niet aan een diet, maar rotzooi wel wat aan. Ik prober zo gezond mogelijk te koken en te eten. Haal steeds vaker biologisch en voel me er goed bij! Heerlijk om heel af en toe een kant en klaar pizza te eten, als ik het echt niet meer weet, of een blik soep (schande!!) met brood erbij. Ik denk dat het belangrijkste is, dat iedereen kookt en eet waar hij zich goed bij voelt. Met en zonder gluten, met en zonder suiker, met en zonder vlees. Ik ben wel een kleine 30 kilo kwijt door het aanrommelen en vooral heel veel achterwege laten, waar ik me erg goed bij voel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk ook dat je dat voedsel moet eten waar je je zelf het beste bij voelt. Je voelt toch zelf het beste aan wat bepaalde voedingsmiddelen voor je lichaam doen. Fijn dat dit dieet zo'n goede uitwerking heeft op je gezondheid en welbevinden.Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eigenlijk eet ik veel lekkerder en gevarieerder sinds ik maar heel af en toe brood, pasta etc, eet. Soms kan simpel weglaten, maar meestal maak ik er wat meer werk van en gebruik andere kruiden van vroeger.
    Groente eet ik graag uit de oven tegenwoordig en dan 2-3 verschillende kombineren en veel meer dan vroeger.

    Het grootste voordeel vind ik dat ik eigenlijk meer kan eten zonder aan te komen dan met koolhydraten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik rommel op dezelfde manier als jij, inclusief het weglaten van koolhydraten. En ook mij bevalt het uitstekend. Het voelt ook zo lekker om met gezonde dingen bezig te zijn en de Italiaanse keuken is, afgezien van de pasta en pizza, ook heel inspirerend. Buon appetito!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vraag me wel of of je genoeg B-vitamines binnenkrijgt. Misschien kun je eens overleggen met je huisarts of met een diëtist, of er niet bepaalde stoffen zijn die je op deze manier tekort zou kunnen komen, zoals de B-vitamines. Vaak merk je een tekort ook niet meteen, maar pas op de langere termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. PS. Een multivitamine zou misschien ook eventuele tekorten in de voeding kunnen aanvullen... Misschien slik je die al.

      Verwijderen
    2. Waarom zou je een vitamine B tekort oplopen als je geen of weinig koolhydraten eet? Waarschijnlijk vergis je je met vegatariers of veganisten, die eten geen dierlijkeprodukten en B zit nu juist daarin.

      Verwijderen
  7. Fijn he! Ik heb zelf ook de voorkeur voor hoe jij nu eet. Helaas ga ik toch vaak overstag voor bijvoorbeeld rijst/aardappelen of glutenvrij brood of pasta, terwijl ik me zonder prettiger voel, minder pieken in de bloedsuikerspiegel. Waarom dan toch overstag gaan? De mannen hier zijn koolhydraten monster en kunnen alles eten, zonder enig probleem. Vaak eet ik spaghetti van courgette gemaakt maar soms ga ik toch overstag en kook ik gv pasta. Het stomme is dat ik het niet eens veel lekkerder vind maar het is meer psychisch: gezellig samen brunchen met lekker broodjes, voor mij dan glutenvrije.
    Als ik alleen zou wonen zou ik al die rommel niet in huis halen en niet zo erg in de verleiding worden gebracht. Ik heb 4 maanden niets aan brood/pasta gegeten en doe dat wel weer sinds de jaarwisseling, wel alleen glutenvrij maar toch. En sindsdien vind ik het weer moeilijker het te laten staan.

    Een andere reden dat ik toch vaak overstag ga, is dat ik - in tegenstelling tot wat ik bij jou lees - ik geen spatje meer energie krijg van een ander eetpatroon. Dat vind ik best teleurstellend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is lastiger als je huisgenoten niet meedoen, maar ik heb er zoveel baat bij en kan een grote discipline opbrengen als het moet. Jammer dat het jou geen energie erbij geeft, bij mij is dat dus een mirakel en dat motiveert enorm. Wat me wel verbaast is dat je de Gupta dingen zo snel al hebt laten slippen. Ik lees altijd ook bij dieeet veranderingen, dat je minimaal een jaar nadat je klachtenvrij bent (!!!) kunt proberen iets te veranderen en dan met kleine beetjes en steeds wachten wat het met je doet. Denk dat je wat dat betreft toch wat te snel wilde gaan. Jammer want het is zuur om weer zo in een down te komen. Hoop dat het nu snel aanslaat voor je. Knuf voor jou en je dierbaren (w.o. Dibbes).

      Verwijderen
  8. ja zo zie je maar weer eens hoe moeilijk het is om patronen te veranderen. Ik dacht dat het wel kon, dat kon ook heel lang maar toen kregen we het drukker en voila, daar was die rand ;-).
    Maar ik krijg al weer aardig de grip terug merk ik.
    liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb overigens Gupta niet snel laten wegglippen vind ik. Ik ben er ruim 1,5 jaar intensief mee bezig geweest. Pas sinds de jaarwisseling ben ik lakser geworden.

      Verwijderen
    2. Niet snel, maar toch was je er nog niet aan toe om de grenzen op te rekken. Maar heel menselijk hoor en ik ben een stuk ouder dan jij, dus ook door veel vallen en opstaan wat wijzer geworden (meestal... ;P).
      Fijn dat je weer wat opkrabbelt!

      Verwijderen
  9. Sinds ik geen tarwe meer eet, voel ik me veel en veel beter. Geen opgeblazen & pijnlijke buik meer, het 'wazige' gevoel dat ik vaak in m'n hoofd had is ook verdwenen. Wel af en toe (zelfgebakken) speltbrood en ik eet ook rijst. Ik eet ook bijna geen zuivel meer, behalve kaas. Suiker ook maar heel weinig. Ik vind het echt geweldig dat je je zoveel beter kunt voelen met wat aanpassingen van je dieet. Volg geen Paleo of broodbuikregime, maar gewoon wat voor mij het beste voelt. Geinspireerd door blogs zoals deze !

    BeantwoordenVerwijderen