dinsdag 15 april 2014

Gewoon

Wat gewoon is hier, is dat niet bij de Zoeloe's of bij Tibetaanse herders.
Ook is het een begrip dat  veel met tijd en mode te maken heeft.
In de middeleeuwen gold baden als gevaarlijk evenals water drinken (wat waarschijnlijk ook was, gezien het gebrek aan sanitaire voorzieningen en waterleiding). Nu is het zo dat wie een huis koopt, meteen de badkamer en keuken eruit sloopt om die te vervangen door  eentje die een nog luxere en/of modische uitstraling heeft omdat het normaal is om dat zo te doen en  niet omdat de oude niet meer funktioneerde of zo. In mijn jonge jaren was een huis met een douche (of lavet) een luxe, had lang niet iedereen een wasmachine of centrifuge (een droger was helemaal far out)en had de keuken niet standaard een vaatwasser , koelkast en gasfornuis, laat staan magnetron, keukenmachine, vuilvermaler of andere kunstjes. Vaak was er niet eens warm water. Toch leefden er mensen die niet omkwamen in hun eigen vuil en moesten er vele monden gevoed worden.
Ik zelf heb een badkamer die ws in de jaren vijftig door een klusser is gemaakt, ziet er niet echt uit, maar alles werkt en hé ik woon er niet in. De keuken hier is een gekregen keuken uit een woningstichting huis (waar het weg ging voor een luxere versie), die mijn vijftiger jaren versie, die echt uit elkaar viel, verving. Ik ben er blij mee en het hoeft niet meer te zijn. 
De normen zijn behoorlijk veranderd , we zijn aardig verwend en eigenlijk een beetje teveel over het paard getild door dat allemaal als normaal te beschouwen. Het kost erg veel geld (=hypotheek, huur, of schulden) en om nou te zeggen dat dan ook alles optimaal benut wordt.. nou nee. De bezorgshaorma en pizzakoerier staan juist daar nogal eens voor de deur en de maaltijden die bereid worden komen steeds vaker uit pakjes en zakjes, zijn bijna kant en klaar of bestaan uit halffabrikaten, die nog eens duur, ongezond en kunstmatig zijn.
Dat zijn geen leuke ontwikkelingen, want een stapje terug doen is deze mensen niet geleerd en sparen en wachten al helemaal niet. Daar komen dus veel financiele problemen vandaan, boven je (financiele) stand leven en niet tevreden zijn met wat er is.
Consuminderen is voor velen dan voornamelijk inleveren op kleine dingen om de grote vooral te kunnen  blijven doen. Trots zijn op een nog mooier/groter/duurder huis of auto door goedkopere koffie te drinken en armetierige plofkip te eten.
Dat is niet mijn consuminderen.
Ik eet er heel goed van, biologisch en paleo-achtig met goed vlees, eieren, groenten en veel fruit en noten. Hartstikke duur, maar ik koop geen rotzooi, geen snoep koek, fris, alcohol en nog zo wat, zodat mijn huishoudgeld best te overzien is.
Consuminderen ligt in spaarzaam omgaan met wat je hebt, tien keer denken voor er iets wordt aangeschaft (en dan nog vaak tweedehands ofzo), geen dure kapper, haarverf, cosmetica, schoonheidsprodukten, wasmiddelen en schoonmaakartikelen.
Weinig of geen reis en vervoerskosten, geen vakantie. Consuminderen is tevreden zijn met wat je hebt en dat zo lang mogelijk gebruiken. Wel dingen kopen als je dat echt wilt, maar niet onbeperkt en om de haverklap, maar heel bewust en er dan ook heel blij mee zijn.
Dat is mijn gewoon. Want dat begrip is grotendeels afhankelijk van jezelf. Van je eigen tevredenheidsdrempel.


2 opmerkingen:

  1. Wij zaten net te fantaseren,hoe een economie met voornamelijk tevreden mensen er uit zou zien. Dat is niet voor te stellen. Trouwens jouw gewoon spreekt me wel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dit is ook helemaal mijn gewoon! Ik ben heel tevreden met dat wat ik heb, sinds 7 jaar zit ik noodgedwongen in de bijstand (immers wie neemt er nou iemand met een hartziekte in dienst............;-( helaas) en ik heb een fijne hond, een klein (huur) huisje waar het warm en gezellig is (met heel veel 2e hands spullen/kleding etc), een paar leuke vrienden, een hele fijne maar ook kleine familie, fijne hobby's etc. Kortom ik ben tevreden, en als iedereen eens tevreden was ohoh wat zou de wereld er dan anders uitzien. Ik kan nog wel een heel verhaal typen over tevreden/schulden van velen maar ik doe het niet. Jij hebt het al prima verwoord vind ik. Groeten van Femke

    BeantwoordenVerwijderen