zondag 13 april 2014

Geel klokjesraadsel

Omdat ik nogal wat verstand van plantjes heb, kloppen mensen vaak met vragen bij me aan
Van de week bij de vriendin waar ik thee dronk, vroeg zij naar een geel klokjesachtig bloempje dat ze massaal in een Schagens plantsoen had gezien. Een soort bodembedekker. Me gek gepiekerd en weer thuisgekomen van alles op internet opgezocht, maar dat was het niet, zei ze.
Vandaag zou ze weer langs die plek rijden en wat opgraven. Vanmiddag kwam ze langs met een pol van het bewuste plantje en kon ik na een blik het geheim ontraadselen, een Symphytum oftwel smeerwortelsoort en wel de grandiflorum.
Een gele soort die ik niet uit het wild ken.
Het is dan ook een gekweekte soort. Ik had een wit/blauwe vorm, en nu dus ook de gele.
Fijn dat het mysterie opgelost is, want zoiets blijft altijd aan de rand van mijn bewustzijn knagen

2 opmerkingen:

  1. Zou die gekweekte soort ook de medicinale eigenschappen hebben? Een vriendin van me maakte er vroeger zalf van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wilde soort heet van achteren Officinalis, dwz geneeskrachtige. Die valt dus veruit te prefereren voor medisch gebruik.

      Verwijderen