zondag 2 maart 2014

Xpieperiment

Inmiddels lees ik heel veel over nieuwe ontwikkelingen op voedingsgebied. Boeken, artikelen, web-sites, blogs en ook via Facebook komen vele berichten langs. Omdat ik in de loop der jaren vele hypes en Guru 's heb zien opkomen waarvan je vaak al snel niets meer hoorde, of wiens bestsellerboeken inmiddels volop in het kringloopcentrum te vinden zijn, kijk ik meestal de kat eerst uit de boom. Pas als ook gerenommeerde voedingsdeskundigen zich positief uitspreken, is het zaak me in te lezen. Maar er zijn vele voorlopers, en net zoveel mensen die te weinig hun overtuigingen los leren te laten, heb ik inmiddels geconstateerd. Dus blijf ik veel lezen en als iets wel goed onderbouwd en logisch klinkt, probeer ik me verder in te lezen en desnoods zelf een experiment aan te gaan.
Via de site http://melchiormeijer.wordpress.com/ Het paleoperspectief, las ik al een poosje dingen over Resistant Starch. Ook in Amerika lijkt dit een hype te worden. Heel in het kort (als je meer wil weten, lees dan deze honigpost)
  Onze darmen huisvesten vele organismen , vooral bacteriën, die een groot deel van de spijsvertering aldaar voor hun rekening nemen. Dat het in de oertijd niet anders was is een feit, alleen de voeding toen en nu verschilt nogal, waarbij deze darmflora ook niet hetzelfde voorgeschoteld krijgt. Toen aten we weinig makkelijk afbreekbare zetmelen, zoals in graan, mais en aardappelen, maar veel moeilijker verteerbare, uit knollen en wortelstokken. Juist die laatste koolhydraten, die pas laat in de darm, door de bacteriën worden afgebroken, hebben weinig invloed op onze suikerspiegel, maar voeden ons wel en die bacteriën die tegenwoordig te weinig bij ons voorkomen en juist zo goed voor onze spijsvertering zouden zijn, schijnen er een feestmaal aan te hebben. Vroeger at de mens veel lisdoddewortels die vol met deze Resistente Zetmelen zaten, maar dat is geen deel meer van ons menu. Door het eten van ongekookt aardappelzetmeel (ook in rauwe onrijpe bakbanaan komt dit spul voor) zou het de goede darmflora een opkikker geven wat naast wat winderigheid vooral ook betere bloedsuikers, hogere inspanningstolerantie en nog wat leuke voordelen  opleveren. Het verhaal leek goed gedocumenteerd en aangezien een pakje Honig nog geen halve euro kost, was het aantrekkelijk om te proberen.
 Nu, de flatulentie kwam, maar ook kramperigheid in de darm en moeheid en trek in koolhydraten , allemaal dingen die juist zo heerlijk genormaliseerd waren door mijn glutenvrije en koolhydraatarme etenswijze. Dus na enkele dagen toch maar gestopt met dit goedkope middeltje. Mijn bacteriën waren er niet blij mee( of misschien juist te blij...). Einde experiment. Al doende leert men.





3 opmerkingen:

  1. Ik ben halverwege december begonnen met Kefir. Niet dat er wat mis was met mijn stoelgang maar het innemen van melk en melkproducten had ik wat moeite mee. Nu drink in 2 x per dag een beker eigengemaakte kefir en mijn stoelgang is totaal veranderd. Ik zal niet helemaal in details treden (anders wordt het een onsmakelijke reactie) maar ik vaar er wel bij. Ik heb geen opgeblazen buik mee voor het maandelijkse feestje en ook geen zere 'bos hout voor de deur' tijdens die periode. Mijn huid ziet er beter uit en mijn nagels zijn steviger. Zo nu genoeg reclame gemaakt voor kefir.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer ook dat zetmeel. Maar begon met de halve hoeveelheid.Ik merk alleen een nog betere stoelgang. Maar als je iets niet probeert,kun je een kans laten liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe het vastendieet = 2x per week op dagen naar keuze 500 kcal innemen en de andere dagen eten wat je wil binnen grenzen natuurlijk. Ik neen 2x per dag 1/2 theelepel en op de vastendagen 2x hele theelepel en dat helpt me samen met groene thee tegen trekgevoel. Bevalt mij prima zonder bijverschijnselen. Inderdaad uitproberen wat voor jou werkt.

    BeantwoordenVerwijderen