vrijdag 28 maart 2014

Shangri-la

Mijn huis en tuin zijn mijn basis. Hier voel ik me op mijn plek en ik rol me erin op als een dier in een holletje. Ok op andere plekken kan ik ook best uit de voeten en als het moet kan ik me overal een thuis creëren , maar hier is het al en helemaal van mij.
Daarom doet het me zo' n deugd dat ik weer dingen naar mijn hand kan zetten, mijn eigen oase inrichten en verfraaien.
Nee, ik heb geen dure tuinset nodig, of een tuinarchitect of stylist, allen mijzelf en mijn handen en brein en wat goedkope, vaak gekregen spullen. Het grootste deel van de vele potten is gevonden, gekregen via rommelmarkten gekocht of uit hele goedkope aanbiedingen. De tuinstoelen zijn gekregen, veel stekken van planten waren krijgertjes en zelfs de vijgenboom is letterlijk aan komen vliegen door ws een vogelpoepje.
Gister werden diverse kruidenplanten in grotere potten met verse aarde gezet. Er werd geveegd, potten gesorteerd (stukje bij beetje wordt dat ook overzichtelijk) terracotta potten in het hokkie, plastic potten bij de garage, op grootte gesorteerd en kapotte of gescheurde exemplaren in de container. Uit de tuin haalde ik weer twee emmers met stenen en ander afval. De grijze bak is vrijwel vol en loodzwaar
( dank buurman en vrouw voor het buitenzetten), het erf oogt steeds ruimer en georganiseerder en daardoor gezelliger. Tevens zaaide ik paprika en tomaat en zette doperwt-peul-en kapucijner zaden in de week.En bewonderde het tuinkersgekiem, en keek andere zaadjes tijdens het sproeien al zowat de grond uit. 4 gekochte slaplantjes staan in potten om groot te groeien voor zomerse lunches.
Vandaag wordt een kuip met munt gecreëerd uit diverse overgebleven planten en een gekocht exemplaar, gaan de aardbeiplanten in hangmanden en hoop ik een lading potten voor de weggeef schoon te maken en klaar voor afvoer te hebben.
Ook een afwas en een was staan op de rol, dus vervelen is er niet bij (alsof ik me ooit verveel....). Tussendoor zit ik dan in het zonnetje met mijn onafscheidelijke thee en lektuur en verbaas me over de goedheid van het leven. Het is nog niet eens april maar mijn tuinseizoen is al in volle gang. Oei wat leef ik!

4 opmerkingen:

  1. De hemel op aarde, rijkdom zit in de natuur en in jouw natuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om zo tevreden te kunnen zijn met datgene wat je hebt, zouden meer mensen moeten doen :)
    Fijn weekend meis, geniet er lekker van!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een een gouden week voor de boeg. Halleluja!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je een staart had,liep je waarschijnlijk de hele dag te kwispelen. Wat fijn voor je.

    BeantwoordenVerwijderen