woensdag 19 maart 2014

Recht?

Enerzijds mogen we onze handjes dichtknijpen dat we hier stemrecht hebben, ook vrouwen, en uit meer dan 1 partij mogen kiezen. Anderzijds is het een bloedig schaamtevol gebeuren als ik pers en media volg. Verkiezingsbeloftes blijken geen cent waard. Lachende gezichten die elkaar vol vuur vliegjes afvangen, maar de belangen van hun kiezers ondergeschikt maken aan hun eigen egotrip. Macht die vooral door geld ingegeven lijkt en zeer dienstig is aan diegenen die daar het meest van bezitten en  daarbij slechts marginaal opkomen voor de belangen van de mensen die hun vertrouwen geld en leven aan jou toevertrouwd hebben. Nee dat maakt niet blij. Voor het eerst heb ik overwogen niet te gaan stemmen, want mijn vertrouwen is aardig onder nul uitgekomen Maar ik, trouwe democratische schoothond, ga toch. Niet stemmen betekent dat de kiesdrempel veel lager komt te liggen wat marginale partijtjes met marginale ideeën makkelijker zetels laat krijgen.
Dan maar gestemd op de meest betrouwbare politica die ik ter plaatse ken, die ook nog eens een niet zo foute partij vertegenwoordigt en dat al jaren uiterst bekwaam en bevlogen doet. Groen Links dus, plaatselijk.
Maar het is geen feestje meer, zoals toen ik voor het eerst mocht stemmen, doch een door mijzelf opgelegde plicht met een zeer wrange bijsmaak.

12 opmerkingen:

  1. Ik ga ook gewoon, maar heb er niet echt meer illusies bij...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze keer spelen motieven vlak bij huis mee. En kies ik een partij,die op dat vlak onze belangen behartigt(hopelijk).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij politiek geldt nog altijd dat je ook zelf actief kunt worden. Dan kun je direct sturen. Al eens een raadslid aangesproken op wat ze doen? Of een tweede kamerlid? En dan als je actief bent blijkt het verrekte lastig om iedereen tevreden te krijgen en ook nog iets te laten gebeuren ipv eindeloos door emmeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja een enkele keer heb ik een raadslid en een kamerlid gemaild. Met soms een goed antwoord,maar ook wel flauwekul.

      Verwijderen
    2. Ben jaren politiek aktief geweest totdat er een partijsamenvoeging kwam die ik niet kon ondersteunen. Ben al jaren politiek dakloos maar onderhoud wel contacten met mensen in de gemeenteraad, diverse partijen zelfs.

      Verwijderen
  4. Kom lekker ontspannen van de zon genieten in Ravels. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga ook en deze keer stem ik op een christelijke partij.
    Niet omdat ik bekeerd ben maar die behartigen naar mijn mening het best mijn reden om naar deze provincie te verhuizen. Ze zijn voor behoud van de zondagsrust en geen uitbreiding van het touristme.
    Een andere meer algemene partij wil dat nu juist veranderen en ook de mogelijkheid dat er grote evenementen georganiseerd kunnen worden zoals festival en motorcross.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik stemwel. Ik vind dat we gebruik moeten maken van dit recht!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik stem ook, omdat ik belangrijk vind dat we mogen en kunnen stemmen, maar mijn vertrouwen in policiti is laag. Ik ken er een aantal van zeer nabij en die zijn zonder uitzondering op eigen belang gericht en hebben weinig inzicht in de boze buitenwereld. Ook het opportunisme viert hoogtij. Maar goed; wel stemmen dus, op de minst slechte dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat begrijp ik nu nooit, ook politici hebben toch familie, buren, vrienden en kennissen met hun diverse problemen. Of willen ze niet verder kijken/zien dan hun eigen voordeur.

      Verwijderen
  8. Ik ga ook stemmen, natuurlijk, maar weet nog steeds niet precies waarop.
    'k Neig naar de piratenpartij, met hun slogan "vertrouw niet op posters, informeer u zelf", maar ben ook niet gecharmeerd van al die splintergroepjes. Waar is de Tegenpartij? ;)

    M.a.w. hellup, 'k weet het niet,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik stem niet. Stem je wel, dan stem je op de zelfde incompetente prutsers als die er de afgelopen jaren zaten en moet je weer 4 jaar je muil houden, want je hebt er zelf voor gekozen. Nee bedankt. Na 13 jaar van trouw altijd stemmen, ben ik na veel nadenken tot de conclusie gekomen dat ik niet stem, als mijn smaak er niet bij zit. Daarom stem ik landelijk wel PvdD, maar niet voor de gemeenteraad. Kan hier kiezen tussen 5 smaken gristelijk, PvdA (haha), VVD (hahaha) of SP, waarvan ik de laatste nog de meest sympathieke vind, maar nee, toch niet.

    BeantwoordenVerwijderen