zondag 23 maart 2014

Nieuw leven?

Gisteren zijn in de dweilpauzes de eerste zaden de grond ingegaan. Bewaarde druivenbakjes van plastic met dekseltjes dienen als couveuse en nu is het afwachten. Sommige zaden waren al wat ouder, dus dat is een gokkie, maar anderen zijn van vorig jaar en recent gekregen dus daar verwacht ik wel wat van; tuinkers, basilicum, mosterd en  courgette bijten de spits af. Er liggen nog wat zakjes en eerstdaags maak ik een trip naar het tuincentrum om nog wat zaden en jonge planten te scoren.
Het voelt zo goed en zo vertrouwd om weer zo bezig te zijn!
Ik heb altijd wel wat gekweekt, vroeger in de tuin van mijn ouders, later in de vensterbank, op het plaatsje of het balkon van mijn behuizingen en toen ik hier kwam te wonen trof ik het vervallen hokkie aan en besloot meteen dat dat mijn kasje zou gaan worden. De slechte wanden werden vervangen door sloopkozijnen met glas, het dakje door redelijk doorzichtige golfplaten en ik kon mijn hart weer ophalen. Omdat de tuin een schaduwtuin is met grote bomen, bood dat weinig mogelijkheden, daar kwamen wilde plantensoorten en stinzeplanten in, maar het zonnige plaatsje en het kasje waren voor mijn eigen kruiden en wat groentenplanten bestemd. Tot de gezondheid me steeds meer in de steek liet, het bijhouden stukje bij beetje onmogelijk werd en tenslotte uitmonden in een verwilderde tuin en nauwelijks wat potten met kruiden en soms een tomatenplant. De brand zorgde ervoor dat het hokkie als opslag werd benut (voor zover het nog niet volstond met rommel) en toen omtdekte ik tarwe- en glutenvrij eten en herrees uit mijn scootmobiel en van de bank waarop ik vastgelijmd leek.
Een nieuwe lente nu met een nieuw geluid, voor hokkie, tuin, planten en vooral voor mij!
Zodra wat meer te showen valt krijgen jullie fotoś nu eerst maar wachten op de eerste zich tonende groene puntjes.......

4 opmerkingen:

  1. Ik ga elke dag kijken,of ik al puntjes zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had je dat dieet maar jaren eerder ontdekt. Wat een enorm verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk blogje. :)
    De eerste radijsjes komen hier voorzichtig omhoog. Het moestuinseizoen begint ieder jaar weer opnieuw en daarmee lijkt het ook elke keer weer een beetje nieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het woord ´hokkie´ krijgt door jouw blogs allure en voor jou zelf is het woord wederopstanding aardig van toepassing.

    BeantwoordenVerwijderen