donderdag 20 maart 2014

Gemengde gevoelens

De verkiezingen gisteren hebben zowel positieve en duidelijke dingen als vreemde zaken opgeleverd.
 D '66 spint garen bij zijn kritiek op het kabinetsbeleid en de SP ook. Terecht.
Veel plaatselijke partijen zijn opeens aan de macht gekomen, wat misschien voor aangename, maar ook onaangename gevolgen kan zorgen. Deze partijen hebben vaak geen erg goed uitgewerkt en doorgerekend partijprogramma, en er zitten niet zelden grote ego's in of lui die vooral voor hun eigen toko (winkel, zaak, clubje) opkomen. Ook velen die nauwelijks bestuurs- of politieke ervaring hebben, of die zo verschillen uiteindelijk dat zulke partijen zich vaak snel weer opsplitsen in allerlei rare splinters.
Wilders en de Partij voor de dieren hadden nauwelijks plaatselijke lijsten, maar landelijk zouden die waarschijnlijk best een flinke deuk in het pak politieke  boter hebben kunnen slaan. Hoe dat dan vertaald zou worden naar een kabinet.....?
Ook in Den Helder heeft de Stadspartij de verkiezingen naar zich toe getrokken. Ook een flink signaal naar de politieke werkvloer van de laatste jaren waar bij vooral niet gebeurde wat de bevolking graag wou. Er werd op slinkse wijze een duur en onpraktisch plan voor een nieuw stadhuis in het Centrum van Den Helder doorgedrukt en de grote gaten in de winkelstraten en entree van Den Helder werden nauwelijks aangepakt. De zorgindicaties zorgden voor veel onrust en de uitwerking nog meer. Wordt dat allemaal opgelost nu? Dat stadhuis lijkt eindelijk (er is al miljoenen ingepompt aan voorbereidingsplannen, propaganda, alternatieven die niet aansluiten op de meerderheidsgevoelens)verleden tijd. Maar de rest? en daarvoor in de plaats? Ik houd mijn hart vast.
Landelijk is wel duidelijk dat de mensen het niet eens zijn met de bezuinigingen, afbraak zorg en sociale zekerheid en de enorme stijging van de werkeloosheid. Ze hebben zich niet laten lijmen door een paar centen meer in het loonzakje tegenover de enorme onzekerheden die ze in de schoenen geschoven kregen als prijs voor dat alles.
Maar gaan we nu tellen met Wilders als oplossing?
Ik blijf cynisch, niet omdat ik zo in elkaar zit, maar omdat ik mijn gezond verstand gebruik en anders tel dan  Witkuif.

7 opmerkingen:

  1. Ik lees hier mijn eigen twijfels.En ben van plan de gemeentepolitiek iets beter te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook grote winst voor D'66 en voor de lokale partijen. De PVV doet in onze gemeente ook mee en ik ben blij dat ze een zetel minder hebben.
    Zelf ben ik voor het eerst lokaal gaan stemmen. Op een partij die al zo'n 16 jaar meedraait. Ik vond hun programma erg uitgebreid en gedetailleerd.
    Ik ben toch een pak positiever dan bij de vorige verkiezingen in 2010, toen de PVV hier veel macht kreeg. Ik hoop dat er goede plannen voor de WMO komen en dat de bouw van het 200 miljoen kostende cultuurpaleis niet doorgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier heb ik op de SP gestemd, omdat mijn partie (pvdd) niet meedoet in Hoorn. Ik heb om dezelfde reden als die jij noemt bewust niet gestemd op een lokale partij. We hebben er hier een paar, bijna niemand had het over de zorg in het programma. De ene die dat wel deed kon niet rekenen op mijn stem. Want het werd me niet duidelijk met welke expertise men meent de zorg te kunnen gaan regelen op gemeenteniveau.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier precies zo, geen pvdd. Daarom maar gestemd op de sp.

      Verwijderen
    2. Ik ben voor een Verenigd Europa en wars van alles wat naar nationalisme riekt en daarom blijf ik PvdA stemmen, zowel gemeentelijk als landelijk.
      Vroeger stemde ik SP maar ook daar zijn de idealen zo veranderd dat ik het niet meer als 'mijn partij' kon zien. Veel lokale partijen zijn one issue partijen met (heel vaak) te weinig kennis aan boord en je mag er niet aan denken dat zo'n partij een wethouder mag leveren.

      Verwijderen
  4. Ik ergerde me vooral aan de kreten: "alles moet anders", tja dat is wel erg makkelijk mensen die niet nadenken achter zich te krijgen.
    Er zal ongetwijfeld verandering komen maar het is nu eenmaal niet mogelijk alles anders te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lot@ ik houd mijn hart vast als de gemeente-raden straks aangevoerd worden door "Wakker Emmen* Breda tegen* Blauwhuuster Blijft* etc etc " en moeten beslissen over de WMO, over de veiligheid in onze woonplaats, kinderdagverblijven, scholen etc.
      * deze namen heb ik zomaar verzonnen om mijn punt duidelijk te maken
      *****de namen

      Verwijderen