maandag 3 februari 2014

Gelukkig of tevreden?

De woorden Geluk en Gelukkig zijn hol geworden modewoorden. Wil je iets verkopen zorg dan dat de woorden erin voorkomen of suggereer in elk geval dat het produkt je gelukkig maakt. Wat natuurlijk zelden zo is. Er zijn dingen die heel erg mooi zijn en je een geluksgevoel geven als je er naar kijkt, of heel erg handig, wat je leven in elk geval veel nakkelijker maakt, maar GELUK, nee dat koop je niet.
 Voor mij is het grootste geluk om tevreden te zijn. Dat hoeft niet uit te sluiten dat je voorzichtig naar meer of beter streeft, maar het houdt zeker in dat ook minder je leven niet opeens slecht zou maken.
Alles wat gebeurt, ziekte, geldproblemen, verlies, dood, zijn normale dingen die je evenwel heel hard kunnen raken. Het overkomt iedereen op zijn tijd in heviger of minder ergere vorm, maar Het leven blijft daardoor toch waardevol, maar anders. Soms met een wond, een schrijnende plek in je ziel of een pijn die wel vertrouwder wordt raakt maar nooit echt went, maar het blijft Jouw Leven, waarin ook veel prachtige en wonderbaarlijke dingen gebeuren. De kunst is, volgensd mij, om toch plezier te hebben in die wondertjes en het mooie te zien in dingen door het aandacht te geven. Ook je gevoelens die verdriet of lijden, of gemis begeleiden, mogen er zijn. Je bent alleen niet die pijn, je bent zoveel meer dan alleen dat. Je bent alles wat er in je hoofd gebeurt, en daar kun je voor een deel voor kiezen; wat laat je toe, waarmee vereenzelfig je jezelf en wat beschouw en onderga je als onderdeel van je ervaringen.
Het lukt me steeds beter om daar evenwicht in te vinden en daaromkan ik intens Tevreden zijn en geeft me dat groot GELUK. Niet van die Xenos letters in het raamkozijn, maar echt, in je hart.

11 opmerkingen:

  1. Wat een mooi stukje, en zo waar. Het is eigenlijk een beetje Zen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje en je hebt hiermee helemaal gelijk. Tevreden zijn geeft meer geluk, als het hebben van een heleboel geld en/of dingen. Dank je voor deze nadenker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Vlasje.ik kan me hier helemaal in vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je goed voelen is ook een geluksgevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi beschreven. En waar. Lol om de letters van de Xenos. Tja.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi stukje! Tevredenheid is inderdaad een groot goed en zeker volgens mij de basis voor geluk. Maar dan wel écht tevredenheid, niet zo'n 'nou ja, toemaar, het is genoeg, dus ik ben tevreden', maar inderdaad, echt het gevoel erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. :) Helemaal met je eens

    *xenos letters uit het raamkozijn halen gaat*
    Grapje. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooi stukje, ik kan me er helemaal in vinden, mijn ex zei een aantal jaren geleden ,ik hoop dat jij weer gelukkig word met een ander, nou nee hoeft niet perse , ik ben heel gelukkig met mezelf en dat geluk hangt voor mij niet van een ander af, natuurlijk kan iemand anders wel bijdragen aan dat geluk, maar het is niet zo dat je zonder een ander niet gelukkig kunt zijn, gelukkig maar , haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig verwoord. Ik ben het met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zoals we inmiddels van je gewend zijn, Vlasje, heb je dit weer prachtig onder woorden gebracht. En alle positieve reacties hierop maken je vast extra gelukkig. Mij ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helemaal waar. En af en toe vergeet ik dit en lukt het me niet om er zo naar te kijken. Meestal in februari, nu dus ;-).

    BeantwoordenVerwijderen