donderdag 16 januari 2014

Waarde

Op SBS6 kwam gister de tweede aflevering van het nieuwe programma; Hoeveel ben je waard? Leerzaam , vooral ook om te zien hoe andere mensen het doen met geld, maar ook vooral hoe je het niet moet doen. Gisteren was Annemiek van Deursen van het Consuminderhuis in Landgraaf en de consumindermijmering nieuwsbrief aan bod. Mooi mens en wat een mooie levensinstelling. Ik ben het grotendeels met haar eens, al heb ik wel een financieel buffertje aangelegd en heb ik geen eet-tuin. Mijn kostenplaatje is anders maar de levensinstelling is wel vergelijkbaar.
Nuchter, zuinig en verder zorgeloos zonder schulden.
Geld is inderdaad geen kapitaal voor mij, dat haal ik meer uit ervaringen en tevredenheid en in de diepte leven. Als de rest geregeld is, hoef ik niet meer.
Vervulling is niet met geld te koop!
Vandaag heb ik allerlei voorbereidende klusjes voor het vloerweekend begint. Een deel van de kamer moet ontruimd en allerlei kleinere spullen die ik niet zal missen voor een paar dagen gaan naar de eetkeuken. Morgen dan de meubels zoveel mogelijk naar het achterste deel van de woonkamer, waarbij een doorgang voor werklieden mijzelf en bouwmateriaal moet vrijblijven. De katten gaan voor zo lang het nodig is naar de bovenvoorkamer verhuizen, met ligmandjes, eten en kattenbak, Zullen ze niet leuk vinden (de brand en alle veranderingen waren voor hen ook traumatisch), maar dan hoef ik me geen zorgen te maken over kruipruimtekatten of een openstaande voordeur.
Dit weekend is er wel schaatsen, maar dat zal ik dus niet allemaal kunnen volgen. Zal proberen het op te nemen (als alle apparatuur aangekoppeld kan blijven) en ś avonds inhalen. Vrijdagmiddag wordt de vloer al zover nodig gesloopt, en zaterdag moet de nieuwe erin, inclusief nieuwe balken. Daarna moet het parket teruggelegd(of vervangen of aangevuld) en kan de boel weer terug verhuisd. Voor een gammel mens alleen een hele klus allemaal. Verdeel mijn krachten dus zo goed mogelijk. Mag na dinsdag, als mijn hulp zal helpen alle sporen zoveel mogelijk weg te werken, weer bijkomen.
Natuurlijk zie ik er tegenop, maar het zal heus wel goed komen.

9 opmerkingen:

  1. Er zullen mensen graag iets van jouw tevredenheid willen hebben. Sterkte met die klus. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In diezelfde aflevering was er een ondernemer, die dacht dat hij wel een half miljoen waard was. Toen alles opgeteld en vooral afgetrokken werd, bleek dat hij -65.000 waard was. Schuld dus.
    Zo zie je maar weer dat je als mens met weinig inkomen rijker kan zijn dan op het eerste gezicht lijkt.
    Natuurlijk is je rijk voelen, zoals Annemiek doet met haar voorraad zaden, het allerbelangrijkste.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wens je veel sterkte en zal voor je duimen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb de aflevering ook bekeken en het is niet voor iedereen mogelijk om zo te leven, ten eerste moet je ruimte hebben voor een groentetuin en kippen, en ten tweede als je een 40 urige werkweek hebt heb je niet zoveel tijd om veel dingen zelf te maken, dit gezegd hebbende heb ik wel bewondering voor het feit dat zij ondanks de nodige tegenslagen wel probeert zoveel mogelijk uit het leven te halen en er ook nog eens voor anderen te zijn.en dan ook nog rond kan komen van het minimum zonder daar over te klagen, nee zelfs meer dan tevreden mee te zijn ,chapeau

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had het begin gemist: die Annemiek moet dus ook weinig inkomen hebben? Anders snap ik niet hoe ze met zo weinig uitgaven en zo zuinig leven toch maar zo weinig waard was...

    Ik vond het programma verder ook behoorlijk chaotisch, van de hak op de tak qua onderwerpen; toch niet mijn ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook gekeken, ik vond vooral het contrast met dat patserige type daarna wel erg mooi...

    @Anoniem: dat heeft natuurlijk veel te maken met de keuzes die je zelf maakt: je kunt ook parttime gaan werken, tuinieren in je straatje of op een braakliggend stukje grond, een kip adopteren, een deal maken met buren die wel grond hebben maar geen tijd om er iets mee te doen... Er kan vaak meer dan je denkt!

    @Petra: Haar WAO-uitkering lag rond de 930 euro, daar kwam nog zorgtoeslag en huursubsidie bij, dus totaal kwam ze iets boven de 1200 euro. daarvan gaf ze 100 euro aan goede doelen. Ze geeft heel veel weg en spaart niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O ja, en succes met je vloerweekend, natuurlijk. Je zult er vast van genieten als de klus geklaard is...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het programma ook gezien. een mooie instelling van haar. Ze geeft ook vel weg. Rijkdom vind je niet in geld. al is een buffertje soms wel handig.

    Heel veel sterkte en succes met de vloer!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat de buurman je dit weekend gaat helpen met de vloer. Is natuurlijk een hele klus en geeft veel rommel. Maar gedaan is maar gedaan. Kun je in februari lekker genieten van de olympische spelen want ik heb zo"n vermoeden dat jij dan wel voor de buis zit om onze sporters aan te moedigen. Ik tenminste wel

    BeantwoordenVerwijderen