donderdag 30 januari 2014

Verrijkocratie

En weer komen er topbazen van een bedrijf in het nieuws die zoals iemand anders het al omschreef, het bedrijf als flappentap gebruiken. Af en toe wordt iemand een tikje teruggefloten en moet wat teruggeven, maar van een hoop valt altijd wat af te halen zonder dat de hoop zichtbaar verkleint, maar echte repercussies zijn er niet. Als we leven in een maatschappij die dit constant laat gebeuren en er zelfs dispensatie voor verleent, en vervolgens de ontstane tekorten (wat de een in de zak steekt kan de ander niet verdienen) weghaalt bij de mensen die A geen medeplegers zijn, maar slachtoffers en B al aan de onderrand leven, is het grondig mis. Steeds minder mensen bezitten het grootste deel en de alleronderste laag lijdt steeds heviger, dat is toch pervers?
Als alle economische systemen zouden instorten, is dat misschien nog niet zo slecht voor de mensheid, maar de allerbovenste laag en diegenen die daar graag toe zouden behoren, mogen van mij naar Uranus worden afgevoerd.
We kunnen en weten zoveel, dat zou tot een geweldige wereld kunnen  leiden, maar willens en wetens gaat het juist de andere kant op, terwijl ons voorgehouden wordt dat dit het beste is. Ja af en toe worden er kruimels van de overladen rijke tafels richting de noodlijdenden gestrooid, om ze even zoet te houden, maar dat er geen grote opstanden uitgebroken zijn heeft meer met verdeel en heers te maken en geslaagde pogingen om zaken zo ondoorzichtig mogelijk te maken, dan met tevredenheid van de massa.
Ja ik kan er enorm van walgen, echt waar, maar dat verandert ook niets. DE oplossing heb ik ook niet, maar dat het anders moet en zou kunnen daar ben ik wel van overtuigd. Voor the time being zie ik het aan alsof het een vreemde fantasy/horrorfilm is en probeer mijn in eigen leven wel oprecht te zijn en me verzetten op kleine schaal. Wanneer staat er een partij/groep/beweging op die echt de mensen weet te mobiliseren, iets als een Occupy voor iedereen?

1 opmerking:

  1. Misschien kan een begin ontstaan,als steeds meer mensen eerlijk en medemenselijk zijn in eigen leven. Dan kan uitvloeien als een vlek.

    BeantwoordenVerwijderen