dinsdag 28 januari 2014

Van mieren en krekels

Als ik programmaś als Wat ben je waard? of  Uitstel van Executie bekijk, val ik vaak van de ene verbazing in de andere. Hoe sommige mensen met een zeer behoorlijk inkomen zo in de problemen hebben weten te komen en zelf geen idee zeggen te hebben hoe dat nu toch kan. Soms blijkt het domme pech of tegenslag, maar veel vaker is hun eigen gedrag de grootste oorzaak van alle ellende. Ook om mij heen zie ik vaak dingen die me verbazen; geen buffer aanleggen, elk extraatje meteen uitgeven (tot 3 x aan toe soms), totaal geen beeld van inkomsten en uitgaven hebben en vinden dat je overal recht op hebt.
Net zo vreemd is het gedrag van echte vrekken voor me. Extreme Cheapskates is wel lachen vaak, maar ook zielig, je leven zo ondergeschikt maken aan geld, het lijkt wel pecunarexia (bestaat dit woord?).
Het prettige midden aanhouden is ook een kunst, leven met respect voor dingen, ze koesteren, repareren, niet weggooien maar een bestemming geven zoveel als mogelijk is, groene leefstijl met recyclen, doordacht kopen, milieuaspecten niet wegwuiven enfin verstandi met dingen en geld omgaan, maar er geen slaaf van zijn.
Zelf heb ik, behalve studiefinanciering en een kleine hypotheek, nooit schulden gehad en dat wil ik graag zo houden. Ik leef sober maar niet vrekkig, geniet, maar vaak kost dat niets aan geld en ben vooral tevreden met wat ik heb en kan en wat mogelijk is. Ik spaar en gebruik als een mier, maar leef zingend en zorgeloos als een krekel, volgens mij ben ik aardig in evenwicht.

6 opmerkingen:

  1. Juist die tevredenheid zorgt,dat je uitkomt met je geld. Ik denk,dat vaak ontevreden zijn en meer willen tot financiele problemen kan leiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeilijk om over anderen te oordelen, denk ik altijd als ik dit soort programma's zie. 'k Moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje ramptoerisme vind, maar stiekem kijk ik toch ook mee :o "Het prettige midden" is voor iedereen anders, 't hangt heel erg van de normen en waarden af die je mee kreeg vanuit je opvoeding denk ik. En van wat jij belangrijk vindt. Wij rijden momenteel rond in een heel oud Polootje, ik ken mensen die mij letterlijk zeggen nog niet ten grave te willen worden gereden in het ding. Wij zijn er heel blij mee. Is dit dan het midden? Niet voor hen. Wel voor ons. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Steeds vaker merk ik dat ik niet zoveel nodig heb en dat ik me daar heel tevreden en vooral ook dankbaar bij voel. Je laatste zin zegt alles, prachtig!
    Fijne dag en liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel herkenbaar, ik doe hetzelfde bespaar op onnodige en overbodige zaken om iets meer te kunnen uitgeven aan dingen waar ik waarde aan hecht en die ik ook echt nodig heb, en soms koop ik iets niet omdat ik het nodig heb maar om mezelf eens te verwennen. mensen om mij heen snappen niet hoe ik uitkom met mijn geld ,want hoe kan het dat ik zomaar een laptop kan kopen met mijn inkomen? en sommigen hebben medelijden met me omdat ik niet op vakantie ga, geen auto heb en dergelijke , die snappen niet dat ik mijn pleziertjes uit heel andere dingen haal dan zij,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is de kunst van het leven, je rijk voelen en genieten van dat wat belangrijk voor je is.

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen