vrijdag 3 januari 2014

Stilte gaat langzaam over in geroezemoes

Mijn retraite loopt ten einde na dit weekend. Heeft het veel opgeleverd? Behalve veel rust , stilte en nadenken, ook leven zonder al te veel op tijd te letten, leven zoals mijn lichaam wilde, ruimte, en inzichten toch wel.
In eerdere blogposts gaf ik al wat prijs, maar er is veel meer, dat ik niet zo makkelijk kan delen, deels omdat het voorbij woorden is, deels omdat het diep in mijzelf zit en daar mag blijven groeien.
Een paar conclusies die ik wel heb getrokken;
Zonder tv is geen ramp want als ik in de (VPRO) gids keek was er maar weinig dat er uitsprong. Sport en muziek daargelaten. Wel veel plezier beleefde ik aan wetenschappelijke documentaires en daarom ben ik ingegaan op een aanbod van Ziggo om een poosje een extra pakket te nemen, dat veel muziekzenders maar ook wetenschap en docu's biedt. Zal zien of het bevalt. Beetje dubbel, minder en toch meer.......
Veel lezen is nog steeds heerlijk en kan de geest lekker aan het werk zetten.
Fijn dat ik zelf een uitgebreide spiribieb bezit  en de grote bieb helpt verder. Wel een paar boeken van Jeff Foster aangeschaft, omdat het me erg aansprak wat ik van en over hem las.
Het zuinig zijn op mijzelf is een prima middel om optimaal te leven. Hier hoort ook bij om geestelijke vervuiling te bannen. Dat ik een aantal contacten heb moeten beeindigen hoort daar helaas bij, maar het heeft me veel rust en vrede opgeleverd.
Ik ga blijvend kritisch kijken naar wat mijn leven binnenkomt, zowel met contacten, media, boeken, mensen, voedsel, medicatie (ik ben voorzichtig begonnen wat medicatie te verminderen) voortaan een heel zorgvuldig deurbeleid.
Er zijn een paar dingen uit mijn verleden waar ik nog niet helemaal klaar mee ben. Zaken die ik niet zomaar met iedereen kan delen, en ik vind het  zelfs moeilijk om er zelf mee bezig te zijn. De volgende uitspraak die ik ergens tegen kwam Als je iets wilt loslaten, moet je het eerst durven aanvatten, maakt me duidelijk dat het beter is als ik er wat mee ga doen. Wat en hoe is me nog niet helemaal duidelijk, maar misschien heeft het gewoon voor mijzelf opschrijven ervan al genoeg effect? We zullen zien. Het is een belangrijk aandachtspunt.
Het blijft belangrijk om veel rustpunten in te bouwen, dus wie weet ga ik zomaar weer eens een retraiteperiode houden over een poosje, midden in het jaar.
Het wordt steeds maar beter, mijn leven!

4 opmerkingen:

  1. Ik heb pas geleden het laatste boek van Jeff Foster gekocht over accepteren.Dat lees ik in stukjes. Wat mooi,je inzichten. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leerzame uitspraak over loslaten en aanpakken.
    Zelf vind ik een hele mooie van Johan Cruyff: als je gelukkig wilt zijn moet je iets doen waar je gelukkig van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat jouw leven steeds beter wordt is te danken aan je eigen inspanning en wijsheid. Hoe mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wens je voor 2014 en de vele jaren die nog gaan komen wijsheid en alle geluk van de wereld......

    BeantwoordenVerwijderen