woensdag 29 januari 2014

pollens

Ongekend, het is hartstikke koud, 't vriest zelfs, hier in Den Helder in deze warme winter! Geheel ontwend aan dergelijke omstandigheden zit ik na te rillen van mijn bioboodschaptripje. Wel fijn om van alles in huis te hebben, voor het geval je weet maar nooit, maar oei het voelde wel erg koud buiten. Nou merk ik, dat sinds ik afgevallen ben (sta op 14 kilo, gaat kruipend langzaam nu, maar de weegschaal loopt toch echt nog steeds terug) meer kouwelijk ben. Wel logisch natuurlijk want heb letterlijk een jasje uitgedaan, maar wel wennen.
Des te meer verheug ik mij in de warmte van de kachel (ik heb dus geen cv) van thee en soep en warme omslagdoeken, vesten en dekentjes. Die behaaglijkheid voor mezelf creeeren voelt des te luxer, naarmate het gewoner wordt voor de meeste mensen om overal volop warmte te hebben, in huis, op de slaapkamers, in de auto, in de winkels, op het werk. Ik zie verbaasd dat veel vrouwen met deze buitentemperaturen gewoon katoenen dunne shirtjes met driekwart of korte mouwen dragen. Hoeveel verstook je dan? Ik draag die shirtjes ook wel, maar als onderdeel van een laagjesconcept, hempje, iets groter hempje, shirtje, jumper en eventueel een vest of omslagdoek als extra warmte nodig is (stilzitten of spierpijn of veel naar onverwarmde ruimtes lopen). Tja, het was vroeger niet anders en eigenlijk ben ik nauwelijks anders gewend en zie de voordelen er ook van in. Ok, ik heb een elektrisch kacheltje boven en eentje in de bijkeuken/badkamer, voor als het echt bar en boos wordt, maar eerlijk gezegd, gebruik ik die amper. 's Ochtends warm uit je bedje de frisse slaapkamer instappen, heeft wel wat, evenals beneden de kachel hoger zetten en met een kop thee en in een omslagding wachten op iets hogere temperatuur in de kamer. Ook als je thuiskomt uit de kou, is de warmte die je voelt stralen van de kachel een heerlijk welkom. Nee, dat voelt niet armoedig, maar rijk.

5 opmerkingen:

  1. Ik heb ook lang een kachel gehad en een bijzetkachel voor de hele koude dagen. Enkel glas en ijsbloemen aan de binnenkant van de ramen... Tuurlijk geniet ik van mijn cv., maar ervaar et nog steeds als echte luxe. Ik draag ook standaard in de winter een hempje en dan nog 3 lagen met truitjes/trui. Gewoon, omdat ik niet zoveel wil verstoken. Een lange onderbroek en dikke sokken. Een kop thee en genieten van de frisse slaapkamer, de echt koude w.c. en zo kom ik de winter door (ook ik verbaas me altijd weer over die leuk geklede dames met bloesjes of een schattig jasje met shirtje er onder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herken het. Juist die warmtebron om bij te kruipen is zo fijn van een kachel. Alleen mijn bezoek komt bibberend van het toilet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En die blote ruimte tussen broek en truitje, daar krijg je later vast last van.
    Fleecedeken voelt heerlijk om benen, maar die manteldekens vind ik zo lelijk staan, daar voel ik me niet lekker is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik draag ook meerdere lagen kleding ondanks de cv. Ik ben gewoon een koukleum.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen dat jij ook geen c.v hebt.wij ook niet.ik merk als ik in een centraalverwarmd huis kom,dat het heel anders aanvoelt.Veel droger.
    ik heb in de slaapkamer wel een gaskacheltje voor barre omstandigheden.Hier heeft het hard gewaaid en de hele dag gevroren.Ik woon in Twente.Ik geniet erg van je huis-tuin-en keuken blogjes.groet,Anneke*

    BeantwoordenVerwijderen