woensdag 1 januari 2014

Berichten vanuit de stilte V

Inzichten zijn nooit nieuw, alleen waren ze nooit zo volslagen helder als  op het moment  ze echt binnenkwamen. Sommige dingen kun je ettelijke keren horen of lezen zonder dat het je zo  persoonlijk aanspreekt en bij je blijft.
Nog meer dan ooit heb ik mezelf ontmoet in de wetenschap dat ik samenval met het alles en het alles met mij. Heel Zen, deze gedachte. Yin Yang, Tao en er kunnen nog veel meer labels op geplakt worden, want ik ben echt niet zo uniek dat ik dit als eerste ontdek. Maar het is wel waar ik ben op het moment. Een enorm gevoel van eenheid, onbelangrijkheid en uniekheid dat nooit echt in woorden uitgedrukt kan worden.
Om het ten volle te beseffen en te leven, begrijp je meteen dat acceptatie en loslaten deel uit maken van dit weten. Acceptatie wil niet zeggen dat je alles maar lijdelijk over je heen laat gaan, onrecht is en blijft onrecht en mag zo geexposeerd worden, Acceprtatie betekent alleen dat je het op dit moment als deel van je werkelijkheid kunt zien.
Loslaten is niet hetzelfde als iets maar ondergaan, maar het niet tot je eigen ik rekenen. Jezelf er niet mee identificeren, maar evengoed wel betrokken kunnen zijn is geen tegenspraak.
Hoogdravend? Moeilijk? Ik ben ook niet als puppy tot dit besef doorgedrongen. Het is ook niet zo dat het dan maar klaar is ook, want ten eerste is iets weten, nog niet hetzelfde als iets leven. Ingesleten patronen laten zich niet makkelijk vervangen door andere. Het is altijd een begin van het volgende inzicht.
Leven is een stroom. Drijf mee en je krijgt steeds nieuwe gezichtspunten en uitzichten. Zwem er tegen in en je verkrampt en zinkt. Overgave en je verzet staken brengt je naar andere oorden.

3 opmerkingen:

  1. Mooi gezegd meis!!!
    Ik ben idd van plan om gewoon met de stroom me te drijven......
    en ik wens je tevens meteen maar even veel geluk voor 2014!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik besef soms tegen de stroom in te willen zwemmen. Daarna komt pas meedrijven.Een mooi jaar gewenst,Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb in die 17 weken zwangerschap al mogen leren dat de grens tussen meezwemmen en verkrampen soms heel dun en moeilijk te zien is. Maar als je dan voor jezelf besluit mee te zwemmen, dan voel je gelijk de rust over je heen komen. Beter leren voelen, eigenlijk dus.

    Waardevolle inzichten! Iets inzien of weten is inderdaad een stap, maar het ook leren toepassen in je leven is ook weer een stap. Die volgens mij vaak een leven lang duurt.

    BeantwoordenVerwijderen