maandag 9 december 2013

Lijstjes

Ook ik ben dol op lijstjes en vooral als er veel afgestreepte items op staan, werkt het voor mij erg bemoedigend. Zie je wel dat ik dat allemaal kan!
Nu heb ik dus een kerstvakantielijstje, want ik beschouw mijn retraite (van ca 20 december tot en met 7 januari) meteen ook als een vakantie. De dagelijkse sleur even verruilen voor nieuwe rituelen en ritmes, normale prikkels door andere en vooral veel slapen en rust om op adem te komen.
Dagelijks streep ik al zaken af van mijn to-do-lijstje, maar bedenk net zo hard weer andere zaken om erop te zetten. Een aantal dingen hebben echt met de inkeer te maken, anderen zijn er meer om de omstandigheden optimaal te maken. Nee, ik hoef (en wil) niet naar een klooster of een Boeddhistisch centrum, ik verzin alles zelf. Het heeft vooral te maken met leegmaken van jezelf en ruimte maken voor het nieuwe, of diepste van jezelf.
Boeken, muziek, film, docu's, lektuur,voedsel, eventueel tekenen of crea dingen doen het is er om een fijne sfeer te creëren  en om inspiratie uit op te kunnen doen. Niets is verplicht, en heb ik zin in een film van de Dikke en de Dunne, kan dat ook heel goed. Het kan heel meditatief werken om het kind in jezelf even te verwennen. Kortom, ik geef mezelf mogelijkheden en laat mezelf meewiegen in de communicatie met mezelf en het Al. Wat een zweefteef als je het zo leest, maar neem van mij aan dat het allemaal heel concreet is in de praktijk. Ja en of ik er zin in heb!

5 opmerkingen:

  1. Dit klinkt veel "warmer",dan een retraite in een klooster. Letterlijk en figuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat geloof ik wel, de zin spat er vanaf! Voor je 't weet is het al zover!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het boeiend om je voorbereidingen te lezen, het inspireert me. Ook ik vind het heerlijk om me in de komende tijd wat terug te trekken.
    Fijne tijd gewenst, lief Vlasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker he, met lijstjes werken! Dat vind ik nu ook altijd!

    BeantwoordenVerwijderen