woensdag 11 december 2013

Kleine explicatie

Voor mensen die nog niet zo lang meelezen spreek ik ws wat in raadselen over een brand en mijn huis etc. Dus even een kleine samenvatting van het voorafgaande;

Veertig jaar terug kochten mijn ouders het huis waar ik nu woon. Het was droog en wat verouderd omdat er sinds eind jaren vijftig toen ws een badkamer en een keukenblokje werden geplaatst, weinig aan het huis was gedaan. Mijn vader heeft er wat kleine dingen aan laten doen en heeft er tien jaar naar tevredenehid gewoond, ook na zijn scheiding en een nieuw huwelijk, tot hij op 58-jarige leeftijd overleed. Ik, nooit een cent bezeten en toen ook al in een uitkering, wegens de slechte werktoestand van de jaren 80 en mijn haperende gezondheid, erfde het huis, maar geen cent erbij. De Soc. Dienst nam een krediethypotheek van 20,000 gulden op het huis, waaruit een poos mijn uitkering werd betaald. Aan het werk kwam ik niet en mijn gezondheid werd er niet beter op (kijk onder The Ugly Truth). Het huis had een slecht dak en er waren wat vochtp[roblemen . Het dak heb ik een jaar of twaalf geleden laten vervangen door een aannemer en een hypotheek van 10,000  genomen om dat te betalen. Een stuk verder op de gracht had een bewoner , nu 35 jaar geleden,een kasje in de tuin laten bouwen en die waterleiding die hij beunhazerig had laten aanleggen moet maanden  grote hoeveelheden water hebben laten lopen want de man moest 3000 gulden aan water bijbetalen en de hele gracht had opeens water tot aan het waterluik onder de huizen staan. Er is met man en macht en geleende pompen gewerkt om dat water weg te krijgen, maar helaas bleek dit huis toen op het laagste punt van de gracht te liggen, en heeft dus het langst en het meeste last van de zondvloed gehad. Maar grote problemen ontstonden  pas een jaar of tien terug, toen ik plots door de parketvloer zakte. Ik was net gediagnosteerd met kanker en had wel wat anders aan mijn hoofd dan vocht. Door buren is de zaak provisorisch gerepareerd en er kwam al gauw een bed te staan dat het zicht op de lelijke opgelapte vloer ontnam. Door een brand, vier jaar geleden die door kortsluiting mijn hele woonkamer verwoestte kwam ook het probkleem met de vloer weer aan bod.  In overleg met de verzekeringsman, een goede kennis van vroeger, en de aannemer die hij benaderd had, is toen besproken dat de vloer gerepareerd zou worden, de drempels op de benedenetage eruit zouden gaan etc. Een deel van het geld dat de vezekering voor de inboedel uitgekeerd had heb ik bij het deel dat voor het opknappen van de brandschade was bestemd gevoegd om deze verbeteringen mogelijk te maken. De inboedel heb ik daarom vrij goedkoop gehouden en er is veel gekregen of tweedehands aangeschaft  om te zorgen dat ik vrij van zorgen in mijn huis kon blijven wonen. Zowel de verzekeringsman als de aannemener wisten hoe het er met mijn gezondheid en financiën voorstond en verzekerden mij dat alles in orde zou komen. Ik heb toen tijdelijk in een ander (huur-)huisje gewoond (ook betaald uit de verzekering)tot het huis weer bewoonbaar was. Ik ben geregeld gaan kijken maar aangezien ikzelf een behoorlijke optater van de brand heb gehad (stond op blote voeten op het dak heb nog even in het ziekenhuis gelegen wegens rookinhalatie, mijn katten hadden het gelukkig overleefd door de benen te nemen via het kattenluik), een lieve vriendin stervend was aan kanker en ik haar veelvuldig opzocht, eerst thuis en toen in het hospice, was het een hectische tijd. Zij overleed, een andere goede vriend ook en ik heb prompt een poos het bed moeten houden met een zware nierbekkenontsteking (ws te veel van mijzelf gevraagd). Ik heb dus gezien dat de vloer open was en dat er aan gewerkt werd en later was alles weer dicht en lagen er platen chipwood op, waarvan ik aannam dat daaronder aangeheelde balken en planken lagen. Enfin, blij dat dat probleem opgelost was, liet ik er kurkparket op leggen en ging er van uit- en dat werd bevestigd door aannemer en verzekeringsman- dat ik daar voor heel lang (als ik zolang zou leven) geen omkijken meer naar zou hebben. De verzekering heeft me toen goed behandeld en prima uitgekeerd, ik heb het geld wijs en overdacht uitgegeven (dacht ik, dus)de aannemer is failliet en de verzekeringsman houdt zich van de domme.....
Nu wil een buurman, die ik absoluut vertrouw, tegen materiaalkosten de kamer aanpakken, eerst de duidelijk aangetaste helft van de kamervloer en indien blijkt dat de rest ook in erg slechte staat verkeert, ook de rest. En dan een laminaatje erop..... Ik uit de zorgen, van mijn extra pensioengeld afgeholpen en mijn mooie kurkvloer grotendeels in 4 jaar waardeloos. Mopperen heeft weinig zin,het kan opgelostworden , maar het was echt niet nodig geweest als mensen eerlijk waren geweest. Meer kan ik er ook niet van maken.

6 opmerkingen:

  1. Een gemiddeld mens zou van minder ellende al de moed verliezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb even snel bij gelezen..... en schrik ervan!!!!
    Jemig, je wilde in alle rust het jaar uitzwaaien, dat is er niet bij dus!
    Ik vind het echt heeeeeeeeel heel erg voor je!
    Mijn laatste slechte eigenschap :) gaat in jan. de deur uit, mijn staatsloten.... mocht er nog eens een mooie prijs op vallen, ook al zou het voort eerst zijn, ben jij mijn goede doel :) Je hoort het nog..... mocht het zo zijn....

    Ik wens je alle kracht en sterkte met deze mega-tegenvaller, ik hoop dat het je gezondheid ten goede komt zodat het ook nog iets goeds zal brengen!! Zelfs met al je positiviteit moet dit een vreselijke tegenvaller zijn!!!! Ik denk aan je!!!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lieve reakties krijg ik toch. Alleen al het feit dat mensen meeleven, doet me enorm goed. Ik kom er wel, ik heb al menige storm doorstaan.

      Verwijderen
  3. Wat heb jij een veerkracht. En je buurman is een schat,maar dat verdien je.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mopperen heeft weinig zin.... maar het was echt niet nodig geweest als mensen eerlijker geweest waren. Hier word ik heel erg stil van... Dat je dit zo volledig zen kunt benaderen vind ik onvoorstelbaar krachtig. Jij verdient groot respect. En en hele lieve en eerlijke buurman die je uit de shit helpt ipv erin... Hele dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jee joh, het is allemaal wel weer erg veel bij elkaar :(
    Wel een hele lieve buurman! Ga je nu eerst in retraite of gaat de buurman beginnen in de Kerstvakantie? Hoop dat je je broodnodige rust kan krijgen! Sterkte hoor!! *knuf*

    BeantwoordenVerwijderen