vrijdag 6 december 2013

Keuzes

Ooit had je de PTT en de NS en de Giro en het Elektrabedrijf en de Gasvoorziening. Redelijk goed beheerd door de overheid, want het waren voorzieningen van en voor iedereen. Langzaam maar zeker is de overheid deze takken van sport gaan privatiseren, omdat  concurrentie een betere uitgangspositie voor de prijzen zou zijn. Ik heb daar altijd mijn twijfels over gehad en die is nooit weggenomen. Vrijwel niets is er beter op geworden. Of het goedkoper is, valt nauwelijks meer na te gaan doordat de prijzen nogal versluierd worden ivm onduidelijke bijkomende kosten en verschillende pakketten die afgenomen kunnen worden waardoor het bos wel dichter maar niet mooier is geworden. De solidariteitsbeginsels die er vroeger aan ten grondslag lagen zijn vervangen door de vraag of het wel rendabel is en vervolgens sommige dingen weer af te wentelen op de afnemers ervan, die bijna nooit de breedste schouders hebben. Iedereen zoekt bv naar de goedkoopste ziektekostenverzekering, en de reclame speelt erop in door te komen met kreten als; niet betalen voor wat je niet nodig denkt te hebben, wat natuurlijk impliceert dat degenen die het nodig hebben het meest betalen. Ik heb mijn leven afgedragen voor weduwen en wezenpensioenen, voor bevallingen en kraamzorg, kinderbijslag en nog wel meer zaken die ik nooit nodig heb gehad. Maar nu ik dingen nodig hebt trekt men een pruillip dat ik duur ben, verdorie kankermedicatie is duur, diabetes is duur, ja ik heb er ook echt om gevraagd, nietwaar.....
Ik wil eigenlijk helemaal niet winkelen voor dit soort voorzieningen en al helemaal niet als dat ten koste gaat van solidariteit. Ik wil schone groene elektra en gas, treinen die op tijd lopen en goed toegankelijk zijn voor iedereen en een toilet bezitten voor diegenen onder ons die niet alles uren kunnen ophouden.
Ik wil een bank/giro, die gewoon normaal belegt en waar de directeur niet buitenproportioneel verdient en waar men mij van dienst wil zijn op een normale manier. Ik wil betaalbare post die op tijd bezorgd wordt door mensen die hier ook menselijk voor betaald worden.
IK heb al gekozen voor de Triodosbank en voor Green Choice, niet uit financiële maar uit ideële motieven, omdat de wereld nog wat langer mee moet en de mensen erop ook. Ik slaap liever goed, dan dat mijn portemonnee mijn leven bepaalt. Raar? Voor mij logisch.

5 opmerkingen:

  1. Het ergste vind ik,dat die geluiden van egoisme ook hoorbaar zijn bij mensen uit de regering.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp hem helemaal. Ik ben het met je eens.

    Overigens, hoe is het met de storm afgelopen? Valt de schade mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens. Wat een mooi bedachtzaam stukje is dit weer. Het lijkt de norm te zijn in deze samenleving om vooral met eigenbelang bezig te zijn en solidariteit en zorg voor onze omgeving (inclusief het milieu) worden vergeten. Bijvoorbeeld, ik ben al jaren klant bij G.reenchoice omdat ik denk dat dat een duurzame keuze is, maar door de reacties van anderen krijg ik het gevoel dat ik een dief van eigen portemonnee ben omdat ik niet ieder jaar overstap naar de meest goedkope leverancier. Maar goedkoop gaat altijd ten koste van iets anders, zoals het milieu of de werknemers van de energiebedrijven die massaal ontslagen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vond ik het altijd vervelende opmerkingen vroeger, van mijn oma, mijn tantes en moeder maar ik zou het nu bijna zelf ook doen, het zeggen, de kreet, 'vroeger was alles beter'.
    Dat was het niet maar wat betreft de veranderingen van de ziektekostenverzekeringen de laatste jaren roep ik volmondig mee, 'ja, 'vroeger' was het beter' !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen