zondag 15 december 2013

Dankbaarheid

Gratefull is het woord dat het meeste valt bij de begrafenis van Mandela, die overal live wordt uitgezonden. Ja, dankbaar voor het feit dat zulke mensen af en toe opstaan en er echt toe doen. De man zal best zijn zwakheden gehad hebben, want hij was een mens, maar hij heeft meer betekent voor de wereld door zijn menselijkheid dan menigeen, die misschien volmaakter was in andere opzichten. Het gaat niet om perfectie, het gaat om warmte en inlevingsvermogen, om liefde en onbaatzuchtigheid, om idealisme en emotionele intelligentie.
Mandela's lichaam was op, hij heeft het goed gebruikt. Zijn daden en gedachten zullen altijd rondwaren.
Zelf ben ik ook dankbaar, voor de verbeteringen in mijn gezondheid, de mensen die gepioneerd hebben met koolhydraat- en glutenarme dieten. Voor de mensen die bereid zijn andermans knoeiwerk met vloeren op te lossen, voor de vriendin die een mooie bos bloemen bracht voor de feestdagen, de andere vriendin die een zware tas gevuld met Happinessen, Flow's en Roots" kwam brengen en die zo warm is.
Voor mijn katten die lief en warm en zonder vooroordelen zijn. Voor mijn leven dat zomaar veel langer meegaat dan iedere arts had verondersteld, en dat elke dag wel mooie dingen brengt.
Voor de mensen die wel begrijpen wat er in mij schuilt, voor de hulp die ik vaak krijg uit onverwachtte hoek. Voor mijn zintuigen die me zo laten genieten van de rijkdom van het leven, voor mijn verstand dat me laat begrijpen dat er ongelovelijke onbegrijpbare dingen zijn die een mens zijn zorgen laten relativeren.
Kortom, ik ben een blij mens, echt wel!

6 opmerkingen:

  1. Wat een roerend mooi stukje. Dankbaarheid is een groot goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het vermogen om alles,waar je dankbaar voor bent ook zo te kunnen zien is bijna nog iets om dankbaar voor te zijn.Ik kan te doen hebben met mensen in de tegenovergestelde mopper-modus.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vlasbekje ik heb heel veel bewondering voor jouw levensinstelling. RESPECT

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeps ik wilde te snel Vlasleeuwenbekje moest het natuurlijk zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je dit weer mooi geschreven Vlasje!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen