donderdag 19 december 2013

Bijna

Vandaag komt een inval zorgmedewerkster en na drie uur vanmiddag  ben ik vrij. Voor mijn gevoel gaat dan mijn retraite in. Tussen door wel een verjaardag, twee zorgdinsdagochtenden en een schaatsweekend, maar dat hoeven geen hinderpalen te zijn om tot 7 januari zoveel als mogelijk is de stilte een huis te bieden. Ben eigenlijk al een paar dagen begonnen, afkicken van prikkels als Facebook, tv, altijd maar muziek , nieuws en nog meer onruststokers. Dan is de overgang wat glijdender en hoef ik eerst geen dagen van onbestemde onrust te voelen. Het kwartje van inkeer en terug naar de bron valt niet meteen. Ook bij terugkomst van een retraite heb ik zoń langzaam omschakelen periode nodig, anders ben je meteen overprikkeld.
Ja, ook de top2000 laat ik aan me voorbij gaan en die op tv, neem ik op, want is te leuk, vol jongensboekgevoel,  om niet van te genieten, maar te flitserig om  even tussendoor te kunnen doen in zoń periode. Het schaatsen kan wel, als ik zoveel mogelijk de minder belangrijke ritten oversla en het commentaar tot een minimum beperk. Het schaatsen zelf kan een prachtig voorbeeld zijn van mensen die in The Flow zijn en in complete harmonie met zichzelf, hun lijf en het ijs zijn. Bijna meditatief.
Bloggen? Als ik zin heb lees ik wel hier of daar en kan zelfs reageren als het me aan het hart gaat. Zelf schrijven? Niet onmogelijk, als ik de behoefte heb, maar niets moet. Retraite houden is voor mij je kom leeg maken zodat je kan ontvangen wat komt. Soms wil je de weerspiegeling van de inhoud delen, soms moet je voorzichtig(anders wordt alles weer troebel) wat laten wegvloeien en soms is het voldoende om zelf te kijken wat voor tover zich openbaart. Verwachtingen, nee, dat zou niet werken, maar tegenwerken. Maar uit ervaring weet ik dat dit soort periodes veel rust geeft en vaak ook helderheid en inzicht. Soms anders dan je zou verwachten, soms ook niet, dan is er gewoon wat er is.
Dit blogje beschouw ik als een au revoir, en wens jullie allen een heel fijne periode met of zonder boom, eten, familie. Voor het Nieuwe jaar is mijn wens alleen maar: wees aardig voor elkaar en jezelf.


13 opmerkingen:

  1. Goede dagen toegewenst! En uiteraard een gezond ( maar dat zit wel goed bij jou), gelukkig en liefdevol 2014 toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens je een zalige en louterende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo bijzonder - in mijn ogen dan - wat en hoe je het doet.
    Ik hoop ondertussen nog wel iets van je te horen en anders na 7 januari weer helemaal verfrist en wellicht met nieuwe inzichten je hier weer te lezen.
    Fijne tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vlasje, ik wens je waardevolle dagen toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een goede tijd gewenst. Het zal hier ook stil zijn,zonder jou

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijne rustige dagen gewenst!
    Tot het nieuwe jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijne tijd gewenst.
    Ik kan er soms naar verlangen als ons drukke gezin weer eens erg hectisch is. Maar voor 2 weken? Nee, doe mij dan maar geregeld wat drukte.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lief, lief, thanks en voor jullie allemaal een hug!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wens je inzichtrijke en rustige dagen toe. En een gezond 2014!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hele fijne dagen toegewenst en een gezond en voorspoedig 2014

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lief Vlasje, dank je wel voor je inspirerende blogs van dit jaar!
    Ik wens je een hele fijne tijd toe van rust en inspiratie, van dicht bij jezelf zijn en dat je ervan zult genieten. Heb het goed met jezelf!
    Lieve groet van An!

    BeantwoordenVerwijderen