zondag 29 december 2013

Berichten vanuit de stilte III

Om te beseffen dat er achter alles wat ervaren kan worden, iets is waar we met ons verstand niet bij kunnen, waarvan de schoonheid ons slechts indirect bereikt, dat is religie. In die zin, en alleen in die zin, ben ik een diep religieus mens. Einstein. 

Dit omschrijft prachtig tot welke inzichten ik kom, al retraite-houdend.

Verder heb ik enorm genoten van de prachtige 10 km op het Olympisch Kwalificatie Toernooi met een weer superieure Sven Kramer. Iemand die zowel zijn geest als zijn fysiek zo weet te combineren en benutten, het is zo mooi.

Er werd gevraagd of mijn nieuwe eetpatroon ook doorwerkt in deze periode vergeleken met bv een jaar terug?
Jazeker, slaap dieper, heb veel meer rust in mijzelf, ben helderder van geest (alsof er een mist is opgetrokken omschrijft iemand het, en dat klopt wel) en kan me veel beter concentreren en herstellen van storende momenten. Bovendien meer energie hebben is ook een geestelijke extra ruimte die duidelijk voelbaar is. 
Nee, ik heb de kersttol, krans, toastjes en gebak niet gemist. Mijn voeding verzadigt en maakt tevreden, dus er is geen verlangen naar dat soort eetwaar. En ik eet echt wel lekker hoor, het is geen afzien en zelfkwelling om zo te snavelen. Veel fruit en noeten, kaas, groenten in alle soorten en maten, wat vlees en wat vis, peulvruchten, zaden en af en toe wat chocola, ik kan me niet meer wensen!
 

4 opmerkingen:

  1. Ik hoor je bijna snorren en spinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat schrijf je dat mooi "voeding,die tevreden maakt".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijn stukje. Ik heb nu na een paar weken cafeine vrij en zo goed als suikervrij eten ook die verlangens naar fout eten niet meer. Ik voelde me juist slechter na het eten van kerststol en ander suikerrijk voedsel. Ik wil echt de granen ook gaan laten staan, maar ik vind het nog lastig.
    Mooie quote van Einstein. Geniet verder van de stilte en het lekkere eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat eindig jij het jaar mooi en vredig Vlasje. Ik wens je alle goed voor 2014.

    BeantwoordenVerwijderen