vrijdag 27 december 2013

Berichten vanuit de stilte II

De stilte is een deel van de dag doorbroken door het schaatsen. Toch wel erg spannend en bepalend voor onze deelname aan de Olympische Spelen. Het zijn maar een een paar uurtjes tv, maar ik moet er rekening mee  houden met eten en het voelt toch ook als jammer, hoezeer ik er ook van geniet. Keuzes maken, maar ik kies hierbij voor beiden omdat beiden me veel plezier en genieten brengen.
Vanmorgen moest er ook wat aan de huishouding gebeuren,  met rustgevende muziek op, is dat geen corvee, maar bijna meditatief werk.
Ik lees oa. oude bladen als Happinez en geniet van de interviews.  Soms schrijf ik een citaat op,  omdat het me raakt en stof tot nadenken biedt.
Zoals; Je ik is maar een dingetje van Adelheid Roossen. Dat lijkt eenvoudiger dan het is, maar tegelijkertijd is het dat en niet anders. Je eigen ik, ego, is grotendeels verzonnen of door anderen bepaald, en aangezien iedereen met zo'n dingetje kampt, is het maar een zandkorrel op het strand van de mensheid en nog minder als je de aarde ziet als deel van een zonnestelsel, melkweg, heelal. Waarom maken wij er zo'n big deal van?
Enfin er wordt wat gekraak gehoord hier in de stilte, mijn hersens draaien overuren en mijn ziel wordt verlegen van al dat binnen gegluur.  Maar er is een weldadige rust in huis en in mij eveneens. De hectiek is ver weg,  het gaat niet meer om uiterlijke zaken, het is een zelfgecreerde oase waarin de zoete dadels van inzicht van de bomen vallen terwijl je in een kristalheldere poel van het zijn kijkt. Leven is chaos, maar in de chaos schuilt het totaal dat volkomen  volmaakt is.
Nou, ik zweef nog even verder in mijn eigen multiversum.

5 opmerkingen:

  1. Op een ander blog las ik iets over de tijd van inkeer tussen kerst en 6 jan. Ik moest meteen aan jou denken.Geniet verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige beeldspraak gebruik je en wat een genoegen om te lezen hoe jij de retraite ervaart. Kraak lekker door!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag vlasleeuwenbekje.Deze opmerking van Adelheid heb ik op dit moment nodig.Zo zie je...vanuit destilte deel je toch uit.Dankjewel,Anneke*

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zweef se.... en mooi citaat. Hoe waar is dat...

    BeantwoordenVerwijderen