vrijdag 15 november 2013

Simpel

Sommige dingen verbazen me niets. Ik lees dat de rijkste mensen van Nederland weer rijker zijn geworden.  Klopt want er zijn vele mensen armer geworden. Als jij rijker wordt, komt dat ergens vandaan; het geld wordt ergens anders weggehaald, of het nu via belasting, subsidie, winst, rente aandelen vastgoed, erfenis, of arbeid komt, het komt ergens vandaan, een ander betaalt het  of moet het afstaan en die heeft daarna dus minder in the pocket.
Vroeger leerde ik op school over de Wet tot Behoud van Energie, nou geld is een vorm van energie;  werk, bodemschatten etc. Je kunt niet alleen maar nemen en verwachten dat de bron nooit opdroogt.
Het is voor mij erg logisch allemaal. Geld en economie zijn alleen maar vormen waarin onze bronnen worden weergegeven, een gebrekkige vorm van weergeven want er wordt vaak met veel geen rekening gehouden. Als wij in het rijke Westen autorijden, kost dat de hele wereld, grondstoffen, arbeid, brandstof, maar ook wegen aanleggen (arbeid, materiaal verwerving grond) en de vervuiling die veroorzaakt wordt, het is allemaal niet doorberekend in de kosten die de gebruiker betaalt. De rest wordt door ons allemaal, ook in de Derde Wereld, gedragen. Ook door mensen die hun water onbruikbaar hebben zien worden, die niet genoeg kunnen eten doordat hun grond wordt gebruikt voor bv biobrandstof. Nee, dat staat niet onder de BTW apart vermeld.
Ziektekosten? Hetzelfde verhaal; de premies worden lager, hoera, maar opeens komt de aap uit de mouw en blijkt dat vele zaken niet meer vergoed  worden, maar uit eigen zak moeten worden betaald, vaak door een groep die zich nou juist verzekerde om recht op deze zorg te hebben, die voor hen onbetaalbaar is. En vergis je niet, dat zijn vaak mensen die jaren hebben betaald zonder zorg af te nemen of die chronisch ziek zijn sinds geboorte of later in het leven en daar ook niet om hebben gevraagd.
Door het beleid in deze heeft men dus eigenlijk besloten dat het geen recht is om zo fatsoenlijk mogelijk te leven en dat het slechts een dobbelspel is of je pech hebt of niet. En pechvogels zijn een last voor de maatschappij, die moeten zich schamen, niet zeuren en het liefst wegwezen, want bedelaars zonder voeten of met kankergezwellen zijn onsmakelijk in het straat beeld.
Nee, ik kan me er niet over verbazen als dit soort zaken het nieuws halen, het is zo logisch, maar ben ik een van de weinigen die dit echt inziet?

3 opmerkingen:

  1. Je bent niet de enige,die dit ziet. Maar mensen,die zorg nodig hebben,barsten meestal niet van de energie. Dus komt er niets van actievoeren. Zou dat ingecalculeerd worden bij het uitknijpen?Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee je bent zeker niet de enige. Ik las het bericht ergens vorige week maar had op dat moment niet de energie en behoefte om me er echt pissig om te maken.
    in eerste instantie was ik blij te lezen dat mijn zorgverzekering de premie omlaag kon bijstellen. Toen ik las dat het o.a. door goedkopere medicijnen komt, werd ik toch een stuk achterdochtiger.

    Gisteren zag ik een documentaire van Andre Kuijpers over het klimaat. Door de smeltende ijskappen in Groenland komen er weer heel veel kostbare grondstoffen vrij. Groenland rekent zich alvast rijk, er zullen overal ter wereld zakenmensen naar Groenland trekken om daar bakken met geld te verdienen. En niemand die zich nog bekommert om die smeltende ijskappen. We gaan gewoon weer hetzelfde cirkeltje in - ik vraag me net als jij af of ik de enige ben die dat inziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. telkens als ik iets hoor over het verlagen van kosten zoals ziektekosten premies gaan er bij mij alarmbellen rinkelen, want ik vertrouw dit soort berichten niet en dat werd maar weer eens bewezen, want de premies worden een paar euro lager ,maar de dingen die niet meer vergoed zullen worden kosten wel meer dan een paar euro, iets waar ik ook altijd naar van word zijn de zogenaamde gratis kadoos die je krijgt als nieuw lid of als nieuwe afnemer of verzekerde, want het geld voor die zogenaamde kadoos moet toch ergens vandaan komen , dat betalen wij als consumenten toch echt allemaal. gratis bestaat niet,net als lagere premies en dergelijke

    BeantwoordenVerwijderen