maandag 25 november 2013

Retireren

Omstreeks de Kerst tot en met ruim in het nieuwe jaar (de data moet ik nog een beetje vaststellen ) ga ik weer een retraite in eigen huis houden.
Een periode van soberheid en stilte en zelfreflectie, een tijd waarin het oude verteerd kan worden en er ruimte gemaakt wordt voor het nieuwe.

Kan me er nu al op verheugen. Niet dat ik nu zo een overdreven druk leven leidt, gelukkig niet, maar er is regelmatig voldoende onrust en verstoring om er naar te verlangen om een periode van inkeer te beleven.
Een thema waar ik zeker aandacht aan wil geven is het beschuldigende stemmetje in mijzelf. Je kent het vast wel; je kan iets niet vinden en de oorzaak ligt altijd buiten jezelf, er gaat iets stuk, of er loopt iets mis, ook nooit eigen schuld, terwijl het meestal dus wel zo is. Waarom denkt een mens zo? Waarom altijd de schuld bij een ander leggen? Waarom niet accepteren dat zulke dingen zonder opzet gebeuren en een deel van je leven zijn omdat je nu eenmaal niet perfect bent en ook niet hoeft te zijn? Dat je het jezelf ook meteen weer mag vergeven omdat je ook met foutjes er mag zijn?
Een mooi onderwerp om over door te denken en een soort training voor je eigen gedachtenpatronen. Wat je hebt aangeleerd, kan ook weer afgeleerd worden, niet waar?
Wat ook op het programma staat is een training in Ubuntu, via het web, biebboeken  en oefenen. Geeft veel plezier om weer wat te leren en uit te diepen en daar echt de tijd voor nemen. Nee, het moet allemaal niet, ik leg het mezelf ook niet op, maar het is een behoefte die ik voel en uit eerdere retraites weet ik dat het me veel oplevert.


5 opmerkingen:

  1. Ooit las ik een stukje van een psycholoog,die beweerde,dat een ander de schuld geven juist goed was voor de geestelijke gezondheid. Ik vond het een vreemd verhaal.(maar doe het zelf ook regelmatig) Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor het antwoord op de 'schuldvraag' kan ik van harte het boek Zelfcompassie van Kristin Neff aanraden. Hierin staat uitgebreid uitgelegd hoe dat in elkaar steekt bij de mens, en ook wat je eraan kunt doen. Geweldig boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee! Heb je er dan ook een soort plan voor, zodat je echt aan jezelf toekomt, of hoe pak je dat aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi dat je de retraite een thema geeft. Ben ook wel benieuwd hoe je dat doet. Werk je gedachten ook op schrift uit? Ik kom alleen maar toe aan zelfonderzoek (zoals ik het voor mezelf noem) als er aanleiding toe is. Maar dat is in feite een put-kalf reactie.

    BeantwoordenVerwijderen