dinsdag 26 november 2013

Heel stil

Tja, hoe doe ik dat, retraite houden?
Een paar reageersters wilden graag meer horen hierover, nou dat kan.
Ten eerste zorg ik dat er zo min mogelijk storing kan optreden door de meeste mensen te vertellen dat ik de stilte in ga. Ze weten dat vaak al van vorige jaren en dat werkt wel.
Ten tweede zorg ik voor dingen die ik nodig heb door tijdig boodschappen te halen/bestellen en alle basisdingen in huis te hebben. Ik ga geen kersteten kopen, maar blijf mijn Broodbuik-etenswijze volgen, dus veel fruit en groenten, misschien wat extra lekkere omdat er meer aanbod is in deze tijd.
Als ik alsnog iets nodig heb, doe ik de boodschappen op rustige tijdstippen zoals vroeg op de ochtend, zodat het lekker stil is en weinig mensen me kunnen aanspreken.
Het buiten zijn beperkt zich tot goed geplande tochtjes op scoot, warm ingepakt, en naar stilte plekken in de natuur.
De tv wordt weinig aangezet, misschien een schaatswedstrijd, en verder kan ik altijd dingen opnemen en nu de tijd nemen om een paar mooie films te bekijken die ik nog op voorraad heb. Dat zijn films zoals bv Tree of Life, dus geen kabaal, platte lol, gevecht of zoet gezwijmel. Films, boeken en muziek mogen in zo'n periode alleen een aanvulling zijn op de contemplatieve sfeer die ik ambieer.De pc wordt vooral gebruikt, naast wat dingen die ik wil leren, om de post af en toe te bekijken, het nieuws of een mooie docu. Meestal blog ik weinig of niet. Het hoeft niet, mag wel. Alles mag, niets moet.
Vaak bijtijds naar bed, vroeg op en gericht bezig zijn met levenskwesties. Soms schrijf ik dan dingen op, soms ook niet. Vaak is het tijd en ruimte geven aan de zaken die belangrijk voor me zijn al voldoende om klaarheid te geven.
Het is niet nodig om een hele dag in stilte of meditatie te zitten, maar de ruis van alledag wat ver te houden is al bevrijdend.
Op vaste momenten  even helemaal niets doen en het hoofd de losse teugel geven, zonder in gepeins of dollemansritten te vervallen, dat werkt voor mij heel goed.
Verder kan geconcentreerd bezig zijn met bv iets leren of iets maken ook  veel ruimte te creëren. Vooral de mogelijkheid de kans geven om te doen wat het lijf en het hoofd van me vraagt. Geen handleiding van te voren opgesteld, maar laagjes afpellen en kijken naar wat te voorschijn komt.
Het levert altijd energie op en rust en vrede in mijzelf. Kansen om te verwerken wat geweest is en wat misschien nog kan komen en de onzuiverheden weg te filteren.
Ik doe het al heel wat jaartjes en kan het nooit voorspellen hoe het loopt, wel dat het altijd de moeite waard is en dat ik er serener uitkom. Elk jaar is het een kado aan mijzelf.

3 opmerkingen:

  1. Wat een aparte manier van het jaar afsluiten. Fijn dat je dat gewoon thuis kan doen, kan ook eigenlijk alleen als je alleen woont, met partner en/of kinderen lijkt het me een moeilijke opgave, er is dan altijd wel iets wat je rust zal verstoren.
    Voor mezelf sprekend zou ik het liever ergens anders gaan doen, in eigen huis zou dat me alleen al afleiden omdat ik dan vaak het gevoel heb "iets te moeten of willen doen". Juist een andere omgeving zou mij die gelegenheid wel geven om weg te zijn van het normale leven.
    Blijf je wel bloggen tijdens die periode?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je brengt me op een idee. Als ik eens een paar dagen alleen thuis ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed van je dat je dat elk jaar zo doet!
    Ik ga in januari een weekendje naar een klooster...dat is wel wat kort maar toch goed voor een mens om de stilte even op te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen