zondag 24 november 2013

Broodbuik voor dummies

Opeens worden de media wakker: er wordt een paar procent minder brood verkocht, mensen zijn bang om door  koolhydraten dik te worden. Het gevaar van koolhydraat arm, koolhydraten zijn slecht voor een mens. De meest rare krantenkoppen en uitspraken circuleren en ook DWDD en Jinek en andere programmaś, zien het als een item. Wat daarbij vooral opvalt is dat de theorie van Het echte Broodbuik boek en  achter de paleo of oer of voedselzandloper eetwijzen volkomen uit het verband wordt gerukt door mensen die zich  duidelijk  niet ingelezen hebben.
Voldoende om tot rare conclusies te komen en alles weer op een grote hoop van mode-dieëten te gooien.
Mensen die er nog niet eerder van hoorden of maar hier en daar wat opgevangen hebben krijgen volkomen vreemde ideeën voorgeschoteld.
Het gaat niet om koolhydraten op zich, maar op de bron waaruit je die betrekt.
Veel granen (en mais) zijn van oudsher geen grote voedselbron geweest, pas sinds de opkomst van de landbouw. Sinds die tijd is er zoveel geklooid aan granen, dat ze genetisch nauwelijks nog lijken op de oorspronkelijke soorten waarvan zij afstammen en, zo zeggen veel deskundigen, daar kan ons spijsverteringstelsel slecht mee omgaan. Bij een deel van de mensheid is er zelfs sprake van een vorm van intolerantie en/of allergie voor vooral gluten en andere eiwitten uit moderne granen. Niet iedereen zal er dus last van hebben. Koolhydraten uit fruit, groenten en soms peulvruchten (is ook per persoon verschillend), worden vaak wel goed verteerd en geven geen problemen.
De verschijnselen van een slechte vertering van granen (gluten) zijn niwet alleen diarrhee of verstopping, maar allerlei problemen met het immuunsysteem en de daaruit voorkomende kwalen. Een verstoring van hormoonhuishouding, diabetes, ontstekingen, slaapproblemen, valse trek (brood-trek), gewichtstoename, zelfs een mistige geest en depressies worden genoemd, net als gewrichtsklachten en moeheid..
Redelijk vaag, totdat ze verdwijnen. Dan pas realiseer je je vaak dat je er last van had, al jaren.
Om het uit te proberen wordt aan geraden om eens een of meerdere weken de granen te schrappen en te kijken wat je ervaart.
Veel mensen zijn daarna overtuigd, niet omdat een dokter het je vertelt, vaak niet eens om het gewichtsverlies (wat voor velen natuurlijk wel een heerlijk effect is), maar om de algehele verbetering van de gezondheid en het welbevinden dat velen ervaren.
Het is geen dieet, het is een eet- en levenswijze, die uitgaat van een andere basis dan ons ons hele leven voorgehouden is. Het is niet moeilijk vol te houden als je eeuwige trekaanvallen verdwijnen  en er meer rust in je lijf komt en als je gezondheid met sprongen verbetert, dan wil je wel doorgaan. Zo is het mij vergaan. Ik at eigenlijk per ongeluk een week of twee amper of geen gluten en voelde me zo verdacht fit, dat ik opeens begreep dat dat nu Broodbuiken was en hoe heerlijk dat voelde. Pas toen kocht ik het boek en toen viel het kwartje helemaal.
Het ergert me hoe kort door de bocht mensen (ook artsen en voedingsdeskundigen) hier over berichten. Doe het dan goed en volledig en laat mensen op basis van goede info zelf beslissen of ze het experiment willen aangaan. Je hoeft niks te tekenen, het is niet ingewikkeld, als je een beetje open staat om iets anders te doen dan je gewend was, en je kunt er mee stoppen als je het niets vindt, of als het niks voor je doet.  Maar wees realistisch en veroordeel niet op basis van iets wat je niet begrijpt.

7 opmerkingen:

  1. De titel van dit blog is geweldig. Jij bent de beste ' uitlegster' die ik heb gelezen over dit onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi uitgelegd. Zelf heb ik geen problemen lichamelijk of met stoelgang of ik nu wel of geen brood en andere koolhydraten eet, maar ik doe het omdat ik dan zoveel makkelijker op gewicht blijf en veel minder tussendoor trek heb.
    Ik las ooit een onderzoek over appels: de ene mens kan na een appel gegeten te hebben weer een tijdje voort, bij anderen wekt het al na half uurtje een honger gevoel op. Ik behoor dus tot de laatste groep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ...ik onderzoek (bijna) alles en behoud het goede...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo triest,dat in sommige media de schrijvers van die boeken met eigenlijk domme argumenten belachelijk gemaakt worden. Maar ja,men trekt het dagelijks brood in twijfel.Ik ben van flinke broodeter naar één snee speltbrood gegaan met veel meer groenten. Het bevalt me prima.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het argument dat er sinds de intrede van de landbouw veel veranderd is, kan me niet zo overtuigen. Het meeste dat er sinds die tijd veranderd is, betekende vooruitgang voor de mensheid: minder ziektes, honger en voortijdige sterfte. 'Genetisch manipuleren' is wat de mensheid ook al eeuwen doet: kruisen van verschillende soorten om ze te verbeteren. Dat was hard nodig om de wereldbevolking te kunnen voeden.
    Maar je gevoel heeft uiteindelijk altijd gelijk. Voel je je beter zonder brood? Niet meer eten dan!
    Annemaria K.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb de uitzending van DWDD ook gezien. Wel jammer dat ze dan alleen twee bakkers vragen om e.e.a. toe te lichten. Ik had aan de andere kant van de tafel ook wel bijvoorbeeld twee paleo eters/deskundigen willen zien zitten.

    Je lichaam vertelt je zoveel als je goed luistert. Daar ben ik nu echt 110% van overtuigd. Ik ben vanwege een dieet om de gisten uit mijn lijf te krijgen, minder vlees gaan eten. Ook neem ik druppels met goede bacterien. Ik doe dit pas 3 dagen en ineens gaat mijn stoelgang weer als vanouds, die min of meer lam geslagen was door de zwangerschapshormonen. Dacht ik!
    Verder veel meer fruit en water en minder brood. Ik voel me, afgezien van de vermoeidheid, veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen