zaterdag 5 oktober 2013

Zwijmel voor Pa


Een van de favoriete nummers van mijn vader is deze; een nogal tranentrekkend verhaal over een piloot. Een heel lang nummer, dat eerst op single werd uitgebracht met deel 1 op kant 1 en het vervolg op kant 2. IK heb het toen naadloos in zijn geheel op een bandje voor hem gezet en hij genoot. Het was de tijd van de Vietnamoorlog, dus dit soort nummers hoorden een beetje bij de jaren van oorlogsprotesten. Mijn vader dacht ws meer aan de Tweede Wereldoorlog, die hij aan de lijve heeft meegemaakt en ook meerdere bombardementen heeft doorstaan. Hij sprak weinig over de ellende die hij toen meemaakte, maar de laatste jaren van zijn leven (hij is maar 58 geworden), schrok hij opeens van de sirenes op de eerste maandag van de maand en van overvliegende vliegtuigen. De oorlog kwam toch terug om te spoken in zijn hoofd. Misschien dat het nummer hem daarom zo aansprak.

9 opmerkingen:

  1. Wat moet het voor mensen zoals je vader moeilijk zijn geweest,die zwijgcultuur over alle verschrikkingen van de oorlog. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartverscheurende tekst. Ik kende het nummer niet. Triest dat je vader zo jong overleed. Lief dat je het hier plaatst. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartverscheurend, dit soort verhalen.... en wat kennen oorlogen slachtoffers, ook al is het tigtallen jaren later, zo in en in triest!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat moet dit afschuwelijk zijn geweest :-(
    Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen...
    Liefs -x-

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je vader heeft beslist mee gezwijmeld boven.....

    Mijn ouders en ook vooral mijn vader spraken nauwelijks over de oorlog....

    Heftig dat je Pa zo jong is overleden ....

    Dikke knuf grtz Laura xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vreselijk al die herinneringen en wat is je Vader jong overleden pfff .De muziek is dit keer helaas niet mijn ding

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi logje. Heel triest dat je vader zo jong overleed. Mijn vader was 55 jaar. Ook veel te jong. Maar hij zit voor altijd in mijn hart.
    Je vader heeft vast genoten van je zwijmelnummer.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een aparte herinnering voor je vader hè. Mijn vader sprak nooit over de oorlog hoewel hij, heel jong, al in het verzet zat. Mijn opa en oma hadden altijd wel een onderduiker. Ook jong overleden zeg je vader, de mijne was 48, dat is volgend jaar alweer 40 jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook mijn vader heeft bijna nooit over de oorlog gesproken. Over de tijd dat hij 3,5 jaar in een jappenkamp heeft gezeten bij die vuile spleetogen uit Japan. Later ben ik er veel over gaan lezen op het internet en je wilt niet weten hoeveel ellende èn vernedering ze meegemaakt hebben. En dat allemaal voor die rot keizer. Ik kan er nog kwaad over worden dat ze hem dit hebben aangedaan. Het is nu 22 jaar geleden dat hij op 73 jarige leeftijd overleden is.
    Salu2 Albert

    BeantwoordenVerwijderen